Drastycznie rosnące ceny energii mogą poważnie zaszkodzić rynkowi przewozów towarowych - alarmuje Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. ZNPK, który jest częścią Europejskiego Zrzeszenia Przewoźników Towarowych (ERFA), apeluje do Komisji Europejskiej o podjęcie działań, które wesprą transport kolejowy, w tym między innymi o ustanowienie limitów cen energii elektrycznej na cele trakcyjne.
ZNPK zwraca uwagę, że ceny energii drastycznie rosną, a w niektórych państwach członkowskich UE w ciągu ostatnich miesięcy wzrosły nawet dziesięciokrotnie.
Ceny prądu. Apel o ustanowienie limitów dla branży kolejowej
"Przewoźnicy towarów kolejowych, którzy nie posiadają wystarczającej ilości energii zakupionej na lata 2022 i 2023, będą musieli zabezpieczyć dostawy energii w celu kontynuowania działalności. W wielu przypadkach, zwłaszcza dla mniejszych operatorów, zawieranie takich umów nie jest realną opcją. Brak limitu cen energii spowoduje, że przedsiębiorstwa te nie tylko wprowadzą gwałtowne podwyżki cen dla swoich klientów, ale także ograniczą wzrost na nowych rynkach. Dla wielu operatorów może skutkować to ograniczeniem działalności lub nawet bankructwem" - czytamy w komunikacie.
Cytowany w komunikacie dyrektor generalny ZNPK oraz członek zarządu ERFA poinformował, że europejska branża kolejowa apeluje do Komisji Europejskiej "o ustanowienie limitów cen energii elektrycznej na cele trakcyjne, a w sytuacji ewentualnych niedoborów – o uznanie kolei jako strategicznej dla gospodarki gałęzi i zapewnienie priorytetu w dostępie do energii elektrycznej".
- Zwracamy uwagę, że w obecnej sytuacji rynkowej może dojść do dużych zaburzeń konkurencji międzygałęziowej, gdyż wzrosty cen diesla dla samochodów ciężarowych są o wiele niższe niż wzrosty cen energii elektrycznej. Może to doprowadzić do dalszych odpływów ładunków z kolei na drogi - podkreślił.
"Aktualna sytuacja jest krytyczna"
W komunikacie podkreślono, że "kolejowy transport towarowy jest ważnym elementem europejskiej strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności". "Również prezydent ERFA, Dirk Stahl, zauważa, że aktualna sytuacja jest krytyczna i konieczne jest wsparcie kolei i podjęcie działań zarówno na szczeblu europejskim, jak i krajowym. W niektórych państwach członkowskich UE przedsiębiorstwa kolejowe nie mogą bezpośrednio uzyskać dostępu do rynku energii i są całkowicie zależne od decyzji zakupowych zarządców infrastruktury i ich mechanizmu przenoszenia kosztów. Istnieje realne ryzyko konsolidacji rynku" - czytamy.
Zdaniem branży "konieczne jest natychmiastowe ograniczenie cen energii dla strategicznie ważnych sektorów, jakim jest właśnie kolejowy transport towarów". "W ramach długoterminowego rozwiązania konieczne będzie znalezienie zrównoważonego mechanizmu ustalania cen energii" - podkreślono.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock