Rozkoszne szczeniaczki, skróty sportowych akcji, ulubieni celebryci, nawet newsy... Przesuwamy palcem kolejne relacje i rolki, często po to, by zabić nudę. Tymczasem według najnowszych badań, w rzeczywistości nudzimy się coraz bardziej - pisze BBC.
Naukowcy z Uniwersytetu w Toronto postanowili zbadać, jak szybkie przewijanie filmików w mediach społecznościowych wpływa na poczucie nudy u ich użytkowników. W tym celu przeprowadzili dwa eksperymenty na grupie ok. 1200 osób, a ich wyniki opublikowali w poniedziałek w czasopiśnie "Journal of Experimental Psychology". Cytuje je BBC.
- Nasze badania pokazują, że gdy ludzie przewijają lub pomijają filmy, by uniknąć nudy, w rzeczywistości ich działanie ją zwiększa - mówi BBC dr Katy Tam, główna autorka badania, adiunkt psychologii na Uniwersytecie w Toronto. - Do tego sprawia, że ich wrażenia wizualne są mniej satysfakcjonujące, mniej angażujące i mniej znaczące - dodaje badaczka.
Badania. Media społecznościowe i nuda
W pierwszym z eksperymentów uczestnicy oglądali 10-minutowy film bez możliwości przełączania i przewijania, a także mieli 10 minut, w których mogli przełączać i przewijać siedem 5-minutowych filmów. W drugim mieli również 10-minutowy film, a następnie mogli przewijać dowolnie film 50-minutowy.
W obu przypadkach uczestnicy spodziewali się, że możliwość przewijania filmu sprawi, iż będą się mniej nudzić. Tymczasem finalnie stwierdzili, że "obejrzenie jednego filmu od początku do końca było dla nich bardziej angażujące, satysfakcjonujące i znaczące" - opisuje wynik badania BBC.
- Nuda jest ściśle związana z naszą uwagą - podkreśla dr Katy Tam. - Gdy ludzie przeskakują z wideo na wideo, nie angażują się w pełni w żadne z nich, ciągle szukając czegoś bardziej interesującego - tłumaczy badaczka.
ZOBACZ TEŻ: Co poczujemy, robiąc przerwę od mediów społecznościowych? Zaskakujące wyniki eksperymentu
Jak wyrwać się z "pętli nudnego przewijania"
Dr Pamela Rutledge, dyrektor niezaangażowanego w przedstawiane badania Media Psychology Research Center zauważa, że ich wyniki to wcale nie kolejny zarzut przeciwko mediom społecznościowym, a raczej "sygnał motywacyjny". - Nuda, podobnie jak wszystkie negatywne emocje, jest sygnałem motywującym nas do zmiany - podkreśla. - Nie powinieneś czuć się winny i zawstydzony, gdy się nudzisz, ale możesz wykorzystać to jako okazję do zastanowienia się, jakie aktywności dają ci poczucie sensu - mówi BBC.
A dr Tam dodaje, co zrobić, by wyrwać się ze stanu, który BBC określa jako "pętla nudnego przewijania". Najważniejsze jest świadome działanie. - Poświęć trochę czasu, zanim naciśniesz przycisk przewijania. Płacimy przecież za wciągające nas doświadczenie w kinie, gdzie przyjemność wynika z angażowania się w treść, a nie przesuwania jej - wyjaśnia.
ZOBACZ TEŻ: Czego obawiają się młodzi Polacy?
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock