Portugalskie myśliwce, które biorą udział w misji Baltic Air Policing, eskortowały rosyjski samolot w pobliżu przestrzeni powietrznej Estonii.
Litewski resort obrony w dzisiejszym komunikacie, podsumowującym tydzień od 26 marca do 2 kwietnia, podał, że w tym okresie myśliwce były podrywane do samolotów trzykrotnie: 28 marca, 1 kwietnia i 2 kwietnia. Przechwycono wtedy kolejno rosyjskie samoloty Ił-20, Ił-78 i Ił-76. Pierwszy typ to maszyna rozpoznawcza, drugi - latający tankowiec, trzeci - samolot transportowy.
W oświadczeniu NATO opisano wydarzenie z 2 kwietnia, gdy dwa portugalskie myśliwce F-16 wystartowały z Szawli na Litwie w celu identyfikacji i eskorty rosyjskiego samolotu transportowego Ił-76. Podano, że rosyjska maszyna leciała z kontynentalnej części Rosji do Kaliningradu nad wodami międzynarodowymi u wybrzeży Estonii.
Wymieniono, że lot odbywał się bez złożenia planu, a piloci nie kontaktowali się z kontrolą ruchu lotniczego i nie włączyli transpondera, stąd Centrum Połączonych Operacji Powietrznych NATO w niemieckim Uedem nakazało wysłać myśliwce F-16 w kierunku nieznanego samolotu. Po zidentyfikowaniu i eskortowaniu rosyjskiego Iła, portugalscy piloci bezpiecznie wrócili do Szawli.
Misja NATO nad Morzem Bałtyckim
Baltic Air Policing jest misją mającą na celu patrolowanie przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, pełniona jest rotacyjnie przez członków Sojuszu Północnoatlantyckiego od 2004 roku, czyli od czasu wstąpienia Litwy, Łotwy i Estonii do NATO, ponieważ kraje te nie posiadają własnych myśliwców.
Od tego czasu jednostki krajów Sojuszu na zmianę rozmieszczają w Szawlach siły patrolujące przestrzeń powietrzną w celu ochrony integralności terytorialnej Litwy, Łotwy i Estonii.
30 marca swoją misję w ramach Baltic Air Policing zakończyła Polska i Francja. Oba państwa zastąpiła Portugalia i Rumunia.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: twitter.com/NATO_AIRCOM