Najbardziej ruchliwe lądowe przejście graniczne między Kanadą a USA pozostaje zamknięte po tym, jak w poniedziałek kanadyjscy kierowcy ciężarówek zablokowali drogi w ramach protestów przeciwko restrykcjom pandemicznym w ich kraju.
Kierowcy domagający się zakończenia obowiązkowych szczepień przeciwko COVID-19 dla osób przemieszczających się między granicami krajów od 28 stycznia protestują w stolicy Kanady. W niedzielę policja zaczęła powoli odzyskiwać kontrolę, przejmując tysiące litrów paliwa i usuwając cysterny z olejem napędowym.
Zastępca szefa policji w Ottawie Steve Bell powiedział we wtorek, że policja unieruchomiła wiele ciężkich pojazdów biorących udział w blokadach. Powiedział, że na pokładach około jednej czwartej z 418 ciężarówek używanych do protestów w centrum miasta znajdują się dzieci. Wyraził zaniepokojenie ich sytuacją w związku z zimnem, panującym hałasem i zagrożeniem zatrucia spalinami, a także problemami sanitarnymi.
Kanadyjski minister bezpieczeństwa publicznego Marco Mendicino powiedział, że kontaktował się z burmistrzem miasta Windsor w prowincji Ontario i lokalnymi ustawodawcami w sprawie blokady mostu wiszącego Ambassador Bridge łączącego Windsor z amerykańskim miastem Detroit. - Będziemy nadal pracować, żeby utrzymać łańcuchy dostaw przez Ambassador Bridge, a także, żeby koło naszej gospodarki się toczyło – dodał.
Kanada eksportuje 75 procent swoich produktów do USA, a most obsługuje zwykle 8000 ciężarówek dziennie. – Jasnym jest, że te zakłócenia wyszły już poza zakres związany z kwestią obowiązkowych szczepień – stwierdziła sekretarz prasowa Białego Domu Jen Psaki. – Jesteśmy w kontakcie z naszymi kanadyjskimi odpowiednikami – dodała.
Właściciel mostu – Matt Moroun, prezes firmy Detroit International Bridge – stwierdził, że międzynarodowy handel na moście musi zostać wznowiony tak szybko, jak to możliwe i w sposób odzwierciedlający wzajemny szacunek.
Spory polityczne w Kanadzie wobec obowiązku szczepień
Prezydent Kanadyjskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów zaapelował do natychmiastowego zakończenia blokady, mówiąc, że "uporczywe opóźnienia na Ambassador Bridge mogą zakłócić produkcję motoryzacyjną, która zatrudnia dziesiątki tysięcy Kanadyjczyków".
Premier Kanady Justin Trudeau również podkreślił, że protest musi się zakończyć. We wtorek – w odpowiedzi na pytanie liderki konserwatystów Candice Bergem o to, czy będzie podążał za nauką i zniesie obostrzenia - powiedział, że kraj będzie "nadal podążać za nauką".
Trudeau potępił taktykę demonstrantów, ale jeden z jego partyjnych kolegów złamał twarde stanowisko rządu w sprawie obowiązkowych szczepień. Joel Lightbound wezwał rząd do odejścia od polityki podziałów i przedstawienia jasnego planu działania na rzecz zniesienia obostrzeń.
Kanadyjskie prowincje znoszą obostrzenia
Niektóre kanadyjskie prowincje znoszą surowe obostrzenia. Premier Quebecu Francois Legault ogłosił we wtorek stopniowe otwieranie biur, firm, barów i aktywności od 14 marca. Zniósł też ograniczenia dotyczące liczby osób, które mogą odwiedzać się w domach. Legaut podkreślił, że protesty kierowców ciężarówek nie miały wpływu na jego decyzję, ale przyznał, że niektórzy mieszkańcy w prowincji mają dość ograniczeń.
Premier Saskatchewan Scott Moe powiedział, że wymóg przedstawiania dowodu zaszczepienia lub negatywnego wyniku testu na koronawirusa w firmach, miejscach pracy i innych miejscach publicznych zakończy się 14 lutego.
Źródło: Reuters