"20 procent ropy i 25 procent gazu jest transportowane tą trasą". Chcą morskiej misji


Możliwość utworzenia europejskiej misji morskiej, mającej zapewnić ochronę statków handlowych w cieśninie Ormuz - zapowiedział brytyjski minister spraw zagranicznych Jeremy Hunt. Po piątkowym przejęciu przez irańską Gwardię Rewolucyjną tankowca Stena Impero sytuacja w Zatoce Perskiej znów się zaostrzyła.

Występując w Izbie Gmin, szef dyplomacji podkreślił swoje oburzenie zaistniałą sytuacją, określając ją mianem "rażącego" naruszenia konwencji międzynarodowych, które - w jego ocenie - sprowadzało się do wspieranego przez władze w Teheranie aktu piractwa.

- Zgodnie z prawem międzynarodowym Iran nie miał prawa do przeszkodzenia jednostce w przeprawie, a tym bardziej wejść na jej pokład - zaznaczył.

Minister odrzucił irańską argumentację, że przejęcie pływającej pod brytyjską banderą Steny Impero jest odwetem za zatrzymanie przez Gibraltar irańskiego tankowca Grace 1, który przewoził ropę do Syrii, naruszając tym samym unijny reżim sankcyjny.

- Nie ma porównania między nielegalnym przejęciem przez Iran jednostki pływającej po uznawanym szlaku żeglugi, gdzie Stena Impero miała wszelkie prawo się znajdować, a egzekwowaniem unijnych sankcji wobec statku, który dobrowolnie wpłynął na wody brytyjskiego terytorium zamorskiego - zaznaczył.

Europejska misja morska przy irańskim wybrzeżu?

Hunt ujawnił, że w ciągu ostatnich 48 godzin "odbył konstruktywne rozmowy z szeregiem państw" w sprawie utworzenia europejskiej misji morskiej, która mogłaby operować w regionie, aby zapewnić bezpieczeństwo żeglugi, zapowiadając dalsze rozmowy w tej sprawie.

- Nowa służba skupi się na ochronie swobody nawigacji, pamiętając o tym, że 20 procent światowej ropy i 25 procent skroplonego gazu ziemnego jest transportowane tą trasą - podkreślił, dodając, że rząd w Londynie nie bierze pod uwagę opcji ustąpienia w tej sprawie.

- Jeśli Iran pozostanie na tej niebezpiecznej ścieżce, to musi zaakceptować, że ceną za to będzie większa obecność zachodniego wojska na wodach wzdłuż jego wybrzeża: nie dlatego, że chcemy eskalacji napięć, ale po prostu dlatego, że swoboda nawigacji (po wodach międzynarodowych) jest zasadą, której Wielka Brytania i jej sojusznicy zawsze będą bronić - argumentował.

Hunt zaznaczył także, że rząd w Londynie będzie apelował do armatorów o wcześniejsze informowanie władz o planowanych przeprawach przez cieśninę Ormuz, co pozwoli na zapewnienie "najbezpieczniejszego sposobu przepłynięcia, co może wiązać się z pokonywaniem trasy w konwoju". Zaznaczył jednak, że nie ma takich możliwości, aby każda jednostka mogła liczyć na ochronę ze strony brytyjskiej marynarki wojennej.

Brytyjski tankowiec zatrzymany w cieśninie Ormuz

Tankowiec Stena Impero został przejęty w piątek przez irańską Gwardię Rewolucyjną krótko po 19 czasu lokalnego (17 czasu polskiego) w trakcie przepływania przez międzynarodowe wody w pobliżu cieśniny Ormuz.

Zarówno tankowiec, jak i jego 23-osobowa międzynarodowa załoga przebywają obecnie w irańskim porcie w Bandar Abbas. Władze Iranu zapowiedziały, że załoga ma pozostać na statku do zakończenia śledztwa.

Autor: ft\mtom / Źródło: PAP

Tagi:
Raporty: