Egipt planuje wybudować nowy szlak wodny, który będzie przebiegać równolegle do Kanału Sueskiego. - Nowy szlak wodny ma mieć długość 72 km - poinformował przedstawiciel zarządu Kanału Sueskiego Mohab Mamisz.
- Ten wielki projekt będzie polegać na stworzeniu nowego Kanału Sueskiego o długości 72 kilometrów, równoległego do obecnego szlaku - mówił Mamisz na konferencji prasowej w porcie Ismailia, transmitowanej przez państwowe telewizje. Zarząd Kanału Sueskiego szacuje, że nowy szlak komunikacyjny będzie kosztował cztery miliardy dolarów. Niedługo ma być znana nazwa konsorcjum, które otrzyma kontrakt na jego budowę. Mamisz poinformował też, że projekt będzie wymagać wykopania co najmniej 35 km drogi wodnej. - Kolejne 37 km zostanie utworzone dzięki "rozwojowi i pogłębieniu" Kanału Sueskiego, którego tor zostanie poszerzony - powiedział Mamisz.
Wielkie dzieło inżynierii
Władze Egiptu już od dekad proponują rozbudowanie obecnego Kanału Sueskiego. Celem jest zwiększenie przepustowości i umożliwienie przyjmowania większych statków. Opłaty za przejście przez kanał stanowią istotną część egipskiego budżetu. Roczne zyski są oceniane na pięć miliardów dolarów. Głębokowodny Kanał Sueski ma długość 162 km i łączy Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym. Szacuje się, że ok. 7-8 proc. światowego handlu morskiego, zwłaszcza między Azją a Europą oraz Azją a wschodnim wybrzeżem USA, przechodzi właśnie przez Kanał Sueski. Ponadto szlak ten jest głównym kierunkiem eksportu z Chin, zwłaszcza przewozów kontenerowych i ładunków masowych np. rudy żelaza. Kanał Sueski powstał w latach 1859-1869. Zbudowało go konsorcjum pod kierownictwem francuskiego inżyniera Ferdinanda de Lessepsa. Po kolejnych modernizacjach i rozbudowach, kanał mogą pokonywać statki o zanurzeniu sięgającym 20 metrów i szerokości 77 metrów (jedynie w wyjątkowych okolicznościach). Dziennie przepływa około 75 jednostek.
Autor: mk//rzw / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: US Navy