Przekrój 2+1 pasowy to przekrój drogi, który wyposażony jest naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu co umożliwia sprawne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów.
Szwedzi chwalą się tym, jak droga o przekroju 2+1 pasowym może poprawić bezpieczeństwo. Z tego pomysłu postanowili więc skorzystać też Polacy. Co prawda nie możemy jeszcze konkurować ze Szwecją, gdzie od 1990 roku przebudowano w ten sposób już 2200 km dróg, ale wkrótce może się to zmienić. GDDKiA przygotowała bowiem instrukcję wdrożenia układu 2+1 do sieci dróg krajowych.
Czym jest zatem projekt drogi, który ma zostać wprowadzony na dużą skalę w Polsce? To przekrój, który wyposażony jest naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu, co umożliwia sprawne wyprzedzanie wolniej jadących pojazdów. Taki układ drogi wręcz wymusza ostrożną jazdę i co najważniejsze, niemal wyklucza możliwość czołowego zderzenia z pojazdem z naprzeciwka. Wszystko za sprawą odseparowanych barierą bądź słupkami pasów, które uniemożliwiają wyprzedzanie w niebezpiecznych miejscach. Szwedzkie statystyki potwierdzają spadek ilości wypadków na drogach, gdzie zastosowano metodę „2+1”. W Polsce jest podobnie.
Opierając się na doświadczeniach krajowych oraz zagranicznych, zdobytych na wdrożonych dotychczas odcinkach o przekroju 2+1, GDDKiA opracowała instrukcję dotyczącą wdrożenia tego przekroju na sieci dróg w Polsce. Wypisano w niej parametry techniczne przekroju 2+1 pasowego m.in. szerokość i długość pasów ruchu, elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, odcinki przejściowe, zasady typowego oznakowania przekroju 2+1 pasowego oraz kwestie dostępności do drogi.
Przykłady dróg o przekroju 2+1 pasowym w Polsce:
- obwodnica Gołdapi (DK65) – 5,6 km
- obwodnica Olecka (DK65) – 7,6 km
- obwodnica Kępna (DK8) – 3,7 km
- obwodnica Siedlec (DK2) – 10,3 km
- obwodnica Mrągowa (DK59) – 6,5 km
- na odcinku DK17 pomiędzy Piaskami a Łopennikiem o łącznej dł. 9,6 km
- obwodnica Żyrardowa (DK50) – 15,1 km
Artykuł sponsorowany
Źródło zdjęcia głównego: Krzysztof Nalewajko