19 maja 1973 roku oficjalnie otwarto rondo Kaponiera. W przyszłym roku, na czterdzieste urodziny, najważniejszy węzeł w centrum miasta przechodzić będzie gruntowny remont.
1500 ton stali, 3600 ton cementu oraz 800 metrów sześciennych drewna zużyto na budowę nowego ronda. Dokładnie 39 lat temu, po 1335 dniach budowy, rondo oficjalnie oddano do użytku.
Pięć lat budowy
Gruntowna przebudowa skrzyżowania zaczęła się już w 1968r. Podzielono ją na kilka etapów – plac budowy i prace ziemne dokończono jeszcze latach sześćdziesiątych, w styczniu 1970 r. rozpoczęła się budowa mostu Uniwersyteckiego, a dwa lata później zabrano się za betonową konstrukcję ulicy Roosevelta. W prace budowlane zaangażowane było nawet wojsko, które wysadzało dawne elementy trasy kolejowej.
W sumie z placu budowy wywieziono 2500 ton gruzu. Oficjalne otwarcie ronda wraz z przejściami podziemnymi nastąpiło 19 maja 1973r. Nazwano je imieniem Mikołaja Kopernika, którego 500 rocznicę urodzin obchodzono tego roku. Nazwa ta oficjalnie przetrwała 19 lat, jednak nigdy nie zapisała się w pamięci poznaniaków, którzy nadal używali nazwy Kaponiera. W 1992r. starą nazwę przywróciła rada miasta.
Historyczna pamiątka
Nazwa ronda wywodzi się od kaponiery kolejowej, elementu Twierdzy Poznań, która powstała w tym miejscu w 1872 roku. Miała ona bronić przed ostrzałem linii kolejowych prowadzących w kierunku Torunia i Stargardu Szczecińskiego. Po wybudowaniu zewnętrznego pierścienia fortów, kaponiera straciła na znaczeniu. Przy budowie ronda wysadzono jej wschodnią część. Zachodnia przetrwała do dzisiaj i znajduje się poniżej obecnego przejścia podziemnego. Niebawem tuż obok niej przebiegać będzie trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego.
Czterdziestka w trakcie liftingu
39. urodziny Kaponiera świętuje oczekując na remont. Obecnie trwa I etap przebudowy węzła – z ruchu wciąż wyłączony jest odcinek ul. Roosevelta od mostu Dworcowego do ronda Kaponiera. Robotnicy walczą z czasem – wciąż nie ma pewności czy uda się dokończyć inwestycję przed EURO. II etap, który zakłada kompleksowy remont samego ronda, przejść podziemnych i ulicy Roosevelta na odcinku od Mostu Uniwersyteckiego do Mostu Teatralnego, ma rozpocząć się 1 sierpnia 2012 roku. Jej zakończenie przewidziane jest na koniec października 2013r,., co oznacza, że w swoje 40. urodziny rondo będzie wielkim placem budowy.
Nowe oblicze
Po modernizacji, Kaponiera ma zyskać dwa dodatkowe poziomy. Na piętrze -2 znajdzie się przyszły przystanek PST, natomiast na poziomie -3 znajdzie się przejście z peronu na peron. W podziemiach mają mieścić się m.in. punkty usługowe, sklepiki i kawiarnie. Niestety renowacji nie doczeka się kaponiera kolejowa, przy której znajdzie się nowy przystanek tramwajowy. Historyczny obiekt zostanie jedynie wysprzątany, oraz doprowadzone zostaną do niego media.
ZOBACZ JAK RONDA KAPONIERA BĘDZIE WYGLĄDAĆ PO REMONCIE:
Autor: Filip Czekała
Źródło zdjęcia głównego: Pocztówka | W. Stasiak