Z okazji 77. rocznicy zdobycia przez polskich żołnierzy Monte Cassino Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zaoferowało 20-procentowy rabat na artykuły z kolekcji "Czerwone Maki". W sklepie można było kupić między innymi krawat czy etui na karty, a nawet skarpety. Akcja spotkała się z krytyką w mediach społecznościowych. - Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przeprasza wszystkich, którzy poczuli się dotknięci - odpowiada rzeczniczka placówki.
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku poinformowało we wtorek w mediach społecznościowych o promocji na artykuły z kolekcji "Czerwone Marki" z okazji 77. rocznicy zdobycia Monte Cassino przez żołnierzy 2. Korpusu Polskiego. W sprzedaży są między innymi krawat, powerbank, etui na karty czy zawieszka na bagaż. Na zdjęciu opublikowanym w mediach społecznościowych przez muzeum widać było też skarpetki, nie ma ich jednak w sprzedaży na stronie sklepu.
"Pod Monte Cassino poległo blisko 1000 polskich żołnierzy. O pamięci Polaków walczących o klasztor przypomina pieśń 'Czerwone Maki na Monte Cassino', która nawiązuje do kwiatów, licznie porastających i rozkwitających na okolicznych wzgórzach" - czytamy na stronie sklepu.
Jak informowało MIIWŚ po podaniu odpowiedniego kodu w sklepie stacjonarnym i online artykuły były tańsze o 20 procent.
Muzeum "przeprasza wszystkich, którzy poczuli się dotknięci"
Sprzedaż i promocja artykułów z kolekcji "Czerwone Maki" odbiła się echem w mediach społecznościowych. Również pod samym postem Muzeum II Wojny Światowej internauci mieli podzielone zdania, czy z szacunku dla żołnierzy poległych na Monte Cassino powinno się prowadzić taką sprzedaż. Największe kontrowersje wywołały skarpetki, które widać było na zdjęciu muzeum. W środę post zniknął ze strony muzeum. Oferowany kod rabatowy aktywny był tylko we wtorek, 18 maja. W środę już nie działał.
- W poszanowaniu otrzymanych krytycznych opinii dotyczących produktu promocyjnego (skarpetek - red.) zawierającego motyw maków, wpisującego się w popularną serię asortymentu 'Czerwone Maki na Monte Cassino', Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku przeprasza wszystkich, którzy poczuli się dotknięci, jak i informuje, że wycofało w/w produkt ze sklepu muzealnego" - napisała w środę w oświadczeniu Hanna Mik-Samól, rzeczniczka prasowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Dodała również, że kolekcje promocyjnych materiałów są "stałym elementem oferowanego asortymentu kluczowych instytucji kultury na całym świecie" i podała przykłady muzeów w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Australii i Japonii.
"Za pomocą tematycznych plakatów, materiałów szkolnych, przypinek czy kobiecej i męskiej linii asortymentu promowana jest wiedza o II wojnie światowej, inspirująca do dalszego zgłębiania tematu, jak i podkreślająca przywiązanie kupujących do historii. Każda zaproponowana przez Muzeum (Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku - red.) seria jest opatrzona rysem historycznym wprowadzającym do tematyki danego zagadnienia" - napisała Mik-Samól.
O Monte Cassino
Monte Cassino wraz ze znajdującym się na wzgórzu klasztorem benedyktynów było w czasie drugiej wojny światowej kluczową niemiecką pozycją obronną na tzw. linii Gustawa, mającą uniemożliwić aliantom zdobycie Rzymu. 18 maja 1944 r. po niezwykle zaciętych walkach zdobył je 2. Korpus Polski dowodzony przez gen. Władysława Andersa. W bitwie zginęło 923 polskich żołnierzy, 2931 zostało rannych, a 345 uznano za zaginionych. Na przełomie lat 1944-1945 decyzją gen. Andersa powstał w tym miejscu Polski Cmentarz Wojenny, na którym spoczęło ponad tysiąc żołnierzy Rzeczypospolitej. W jego centralnym punkcie znajduje się grób dowódcy 2. Korpusu Polskiego, który zmarł 12 maja 1970 roku w Londynie.
Źródło: TVN24/PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24