Rząd chce wprowadzić karę za finansowanie terrorystów

Według Stanisława Kozieja, szefa BBN, Polska powinna być gotowa na ewentualne ataki terrorystyczne
Według Stanisława Kozieja, szefa BBN, Polska powinna być gotowa na ewentualne ataki terrorystyczne
Źródło: tvn24

Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji prawa karnego, wprowadzający kary za finansowanie grup terrorystycznych, zmowę przy praniu pieniędzy i zrównanie sankcji za udział w nielegalnych grach hazardowych krajowych i zagranicznych. Według resortu sprawiedliwości dotychczasowe przepisy są niewystarczające.

Resort sprawiedliwości uznał, że obecny stan polskiego prawa nie pozwala karać osób finansujących organizacje o charakterze terrorystycznym, bo karani są tylko ci, którzy w tzw. zamiarze bezpośrednim kierunkowym finansują przestępstwo o charakterze terrorystycznym. Postanowiono więc zapisać, że karze od 2 do 12 lat więzienia podlegać będzie także ten, kto gromadzi, przekazuje lub oferuje środki "zorganizowanej grupie lub związkowi" mającemu na celu terroryzm lub też osobie będącej członkiem takiej grupy.

Europejska konwencja o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu została sporządzona w Warszawie w 2005 r., weszła w życie trzy lata później.

Surowsze ściganie prania brudnych pieniędzy i fałszerstw

Projekt ma też realizować zalecenie instytucji europejskich odnoszące się do przestępstwa prania brudnych pieniędzy. Konwencja Rady Europy wymaga, aby karać nie tylko sam udział w tym procederze - polegającym na legalizacji środków pochodzących z przestępstwa - ale także zmowę i przygotowanie do takiej operacji, co nie jest obecnie w Polsce penalizowane. Stąd propozycja zapisania w Kodeksie karnym, że kto czyni przygotowania do przestępstwa prania brudnych pieniędzy, podlega karze do 3 lat więzienia.

Autorzy projektu chcą doprecyzować zapis Kodeksu karnego przewidujący sankcję od 5 do 25 lat pozbawienia wolności za podrabianie pieniędzy tak, aby objąć karalnością również podrabianie albo fałszowanie monet lub banknotów wyprodukowanych przez narodowy bank, ale formalnie niewyemitowanych, lecz przeznaczonych do obiegu w przyszłości.

Zmiany w prawie hazardowym

Projekt ma też za zadanie znowelizowanie Kodeksu karnego skarbowego w części dotyczącej udziału w grach hazardowych. Dzisiejsze przepisy stanowią, że za udział na terytorium RP w zagranicznej grze losowej lub zagranicznym zakładzie wzajemnym, grozi kara do 720 stawek grzywny, do 3 lat więzienia lub nawet obie te kary łącznie. Natomiast udział w krajowych grach hazardowych organizowanych wbrew przepisom ustawy zagrożony jest karą do 120 stawek grzywny.

Przepisy postanowiono zunifikować tak, aby za udział w nielegalnych grach hazardowych - czy to polskich czy zagranicznych - groziła kara do 120 stawek grzywny. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu nowelizacji, w sierpniu 2014 r. Komisja Europejska zarzuciła Polsce "dyskryminacyjny charakter zróżnicowania kar", jakie mogą być zasądzone za udział w grach w Polsce lub poza granicami RP. Strona polska uznała to zastrzeżenie - stąd nowelizacja.

Ochrona zawiadamiających o przestępstwie

Kolejna zmiana - w Kodeksie postępowania karnego - dotyczy zapisu o formalnościach dotyczących potwierdzenia zawiadomienia o przestępstwie. Chodzi o wdrożenie do polskiego prawa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2012 r., ustanawiających minima prawne w zakresie praw, wsparcia i ochrony ofiar przestępstw. Europejskie normy wdrożyła ustawa o ochronie pokrzywdzonego i świadka, ale wśród prawników pojawiły się wątpliwości, czy ustawa ta odpowiednio opisuje prawa osoby zawiadamiającej o przestępstwie.

Dlatego obecnie - aby uniknąć rozbieżności interpretacyjnych - autorzy projektu postulują zapisanie w Kpk, że na wniosek pokrzywdzonego składającego ustne zawiadomienie o przestępstwie, organ przyjmujący zawiadomienie nieodpłatnie wyda zawiadamiającemu kopię tego zawiadomienia. Dopisano też, że o prawie do otrzymania takiej kopii zawiadamiający musi być pouczony.

Ostatnia propozycja nowelizacji dotyczy formalności z ustawy o odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych. Chodzi o precyzyjniejsze zapisanie, że państwa członkowskie UE zapewniają odpowiedzialność zarówno osób fizycznych, jak i prawnych również za zachowania polegające na "umyślnej pomocy osobie nieuprawnionej w zamieszkaniu na terytorium państwa członkowskiego dla korzyści finansowych". Obecnie odpowiedzialność taka jest w Polsce przewidziana tylko wobec osób fizycznych, a nie wymieniono jej w ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych.

Wypełnienie polskich zobowiązań

Przygotowany w resorcie sprawiedliwości projekt ma wypełnić siedem zobowiązań Polski wynikających z członkostwa w UE i Radzie Europy oraz dyrektyw i zaleceń wydawanych przez komórki tych instytucji. Dotyczy to implementacji niektórych zaleceń komitetu MONEYVAL i dyrektywy Unii Europejskiej w sprawach o finansowanie terroryzmu i pranie brudnych pieniędzy.

Komitet MONEYVAL jest usytuowany przy Radzie Europy i sporządza zalecenia dla państw w kwestiach przeciwdziałania zjawisku prania brudnych pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Jedną z rekomendacji Komitetu jest dokonanie zmian w prawie karnym w odniesieniu do finansowania terroryzmu, by karalne było nie tylko samo przekazywanie środków w celu popełnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym, ale również przekazanie takich środków organizacji terrorystycznej lub terroryście w dowolnym innym celu.

Autor: fil//rzw / Źródło: PAP

Czytaj także: