Senacka komisja znów zajmowała się sprawą Pegasusa. Wysłuchanie Ewy Wrzosek i przedstawicieli Amnesty International

Źródło:
TVN24
Błaszczak-Banasiak: dziesiątki przypadków wykorzystywania Pegasusa dla inwigilowania m.in. polityków opozycji
Błaszczak-Banasiak: dziesiątki przypadków wykorzystywania Pegasusa dla inwigilowania m.in. polityków opozycjiTVN24
wideo 2/25
Błaszczak-Banasiak: dziesiątki przypadków wykorzystywania Pegasusa dla inwigilowania m.in. polityków opozycjiTVN24

Senacka komisja nadzwyczajna obradowała w czwartek po raz kolejny w sprawie inwigilacji Pegasusem. Jako pierwsza została wysłuchana prokurator Ewa Wrzosek, która - jak wskazują informacje badaczy z Kanady - była ofiarą tego szpiegowskiego systemu. Na pytania senatorów odpowiadali także dyrektorka Amnesty International Polska Anna Błaszczak-Banasiak i szef Laboratorium Bezpieczeństwa Amnesty Tech w Amnesty International Donncha Ó Cearbhaill. Posiedzenie relacjonowaliśmy w tvn24.pl.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>

Senacka komisja nadzwyczajna do spraw wyjaśnienia przypadków nielegalnej inwigilacji, ich wpływu na proces wyborczy w Rzeczypospolitej Polskiej oraz reformy służb specjalnych wyjaśnia przypadki nielegalnej inwigilacji Pegasusem od połowy stycznia.

Wcześniej, w środę przed komisją został wysłuchany mecenas Roman Giertych. Na pytania odpowiadał też sędzia Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku, były szef Państwowej Komisji Wyborczej Wojciech Hermeliński.

Zobacz, jak relacjonowaliśmy środowe wysłuchanie >>>

i

Relacja odświeża się automatycznie

  • 13:56

    My kończymy relację i dziękujemy za uwagę.

  • 13:56

    Zakończyło się szóste posiedzenie senackiej komisji nadzwyczajnej.

  • 13:55

    Komisja wybrała także swoich wiceprzewodniczących. Zostali nimi Gabriela Morawska-Stanecka (Lewica) oraz Sławomir Rybicki (KO).

  • 13:54

    Zapowiedział też kolejne posiedzenie komisji na następny czwartek.

  • 13:53

    Przewodniczący komisji senator (KO) Marcin Bosacki przedstawia wnioski z czwartkowego posiedzenia.

  • 13:51

    Cearbhaill: Polska nie jest osamotniona, jeśli chodzi o wykorzystanie Pegasusa. Mamy również na Węgrzech użyty przeciwko dziennikarzom, aktywistom.

  • 13:50

    Błaszczak-Banasiak: Stosowanie tego rodzaju oprogramowania w pewien sposób kurczy przestrzeń dla działania społeczeństwa obywatelskiego i dla obrońców praw człowieka. Dlatego że obawa o własne bezpieczeństwo, czy bezpieczeństwo swojej rodziny czy bliskich, jest na tyle silna, że skutecznie zniechęca obrońców praw człowieka do występowania w obronie praw i wolności.

  • 13:48

    Dyrektorka Amnesty International Polska: Obawiam się, że Polska nie jest jedynym krajem, który tego rodzaju oprogramowanie wykorzystuje w ten sposób, Natomiast nie traktowałabym tego jako usprawiedliwienie.

  • 13:44

    Błaszczak-Banasiak o kwestii odszkodowania lub zadośćuczynienia: Jest to zadanie dosyć karkołomne.

  • 13:44

    Wskazywała przy tym, że ofiary inwigilacji w zasadzie nie mają dostępu do dowodów.

  • 13:43

    Błaszczak-Banasiak o kwestii odszkodowania lub zadośćuczynienia: Nadrzędną zasadą postępowania cywilnego w Polsce jest to, że ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu osiąga skutki prawne.

  • 13:40

    Błaszczak-Banasiak: Tak długo, jak nie wiem, że wobec mnie stosowani środki inwigilacji, tak długo nie mogę korzystać z drogi sądowej. W związku z tym, w mojej ocenie, i idąc za rekomendacją AI, niezbędne jest, żeby w określonym czasie, z zachowaniem procedur bezpieczeństwa, wszystkie osoby, które były poddane inwigilacji, były informowane o tym, że takie narzędzia były wobec nich stosowane.

  • 13:38

    Anna Błaszczak-Banasiak: Rekomendacje nie sprowadzają się jedynie do istnienia drogi sądowej. (...) Zwracam uwagę na kwestię efektywności tych postępowań – muszę wiedzieć, że byłam ofiarą inwigilacji.

  • 13:37

    Anna Błaszczak-Banasiak: Amnesty International wzywa i rekomenduje zapewnienie ofiarom tego rodzaju inwigilacji skutecznej, efektywnej drogi sądowej.

  • 13:33

    A jak jest w innych krajach? Szefowa Amnesty International Polska Anna Błaszczak-Banasiak: Na świecie są wypracowane instrumenty, które pozwalają na prowadzenie tego rodzaju inwigilacji w sposób cywilizowany.

  • 13:32

    Anna Błaszczak-Banasiak

  • 13:29

    Błaszczak-Banasiak: Obawiam się, że przeciętny obywatel czy obywatelka nie mają skutecznych narzędzi obrony przed tego rodzaju środkami inwigilacji.

  • 13:26

    Błaszczak-Banasiak: Bez niezależnych od rządu instytucji kontroli służb specjalnych nie będziemy w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy środki inwigilacji, takie jak Pegasus lub inne, były stosowane zgodnie z zasadą konieczności, proporcjonalności, legalności i były ograniczone w czasie.

  • 13:25

    Dyrektorka Amnesty International Polska: Zapoznałam się z listem ministra Kamińskiego. Nie chciałabym samego tego listu komentować. Pozwolę sobie jedynie na odpowiedź, że w tym liście nie znajdujemy odpowiedzi na pytania stawiane w tej sprawie przez Amnesty International i zastrzeżenia zgłaszane przez organizacje pozarządowe.

    Kamiński o braku "dowodów na nielegalne działania". Brejza apeluje o ujawnienie wniosków o kontrolę >>>

  • 13:20

    Błaszczak-Banasiak: Grupa NSO wydała oświadczenie, że licencje zostały dla Polski cofnięte, ale nie wiemy, co to w praktyce oznacza.

  • 13:20

    Pytanie o cofnięcie licencji Polsce na Pegasusa. Błaszczak-Banasiak: Amnesty International zna tę sprawę z tych samych źródeł, co komisja. Natomiast nawet ewentualne cofnięcie licencji nie posuwa nas w tej sprawie do przodu. Co to znaczy, że grupa NSO cofnęła tę licencję? Nie wiem. Nie wiemy, czy to oznacza, ze ten program może być w pełni nadal wykorzystywany, co z danymi, które zostały do tej pory zebrane i co to znaczy dla nas w przyszłości.

  • 13:16

    Dyrektorka Amnesty International Polska o kwestii przechowywania danych: Obawiam się, ze nie ma w Polsce instytucji, która mogłaby w chwili obecnej przeprowadzić kompleksowe i rzetelne badanie tego problemu.

  • 13:14

    Błaszczak-Banasiak: Różnego rodzaju narzędzia inwigilacji mogą być wykorzystywane legalnie. Natomiast nie mam wątpliwości, ze w chwili obecnej nie ma w Polsce podstawy prawnej, która pozwalałaby na wykorzystywanie tak dalece ingerującego w sferę prawa do prywatności oprogramowania, jakim jest Pegasus.

  • 13:11

    Dyrektorka Amnesty International Polska: Każdy rodzaj inwigilacji, nie wyłącznie tej dotyczącej Pegasusa, musi spełniać pewne kryteria. Taka inwigilacja musi być konieczna, proporcjonalna i ograniczona w czasie.

  • 13:11

    Błaszczak-Banasiak: Źródłem naszych problemów w tej sprawie nie jest grupa NSO. Programy w zakresie nielegalnej inwigilacji nie pojawiły się w Polsce wraz z pojawieniem się oprogramowania Pegasus. Należy pamiętać o tym, że nie jest to jedyny ani nawet najbardziej powszechny środek inwigilacji stosowany w Polsce przez służby specjalne.

  • 13:08

    Dyrektorka Amnesty International Polska Anna Błaszczak-Banasiak

  • 13:02

    Pytanie o międzynarodowe śledztwo ws. Pegasusa i miejsce Polski. Błaszczak-Banasiak: Mamy podstawy, żeby sądzić, że te przypadki, które zostały do tej pory ujawnione, nie są jedyne. Wydaje się, że jesteśmy na początku tej drogi, to znaczy wyjaśniania tego, czy i w jakim celu tego rodzaju cyberinwigilacja była w Polsce stosowana. Mogę zadeklarować, że AI nadal prowadzi swoje badania w Polsce i podobne przypadki z pewnością będziemy jeszcze analizowali.

  • 12:59

    Błaszczak-Banasiak: Mamy dowody na to, że ofiarami tej inwigilacji nie są wyłącznie przestępcy, terroryści, ale mogą nimi być również obywatele walczący o swoje prawa. Mamy również pewność, że pośrednio ofiarami takiej inwigilacji mogły być osoby, które nie były bezpośrednim celem ataku.

  • 12:57

    Błaszczak-Banasiak: Ofiarą tego rodzaju cyberataku niekoniecznie jest tylko i wyłącznie osoba, która była bezpośrednim celem ataku.

  • 12:57

    Błaszczak-Banasiak: Jest to bez wątpienia technologia zagrażająca zwykłym obywatelom.

  • 12:55

    Błaszczak-Banasiak: To oprogramowanie jest stosowane także wobec tych, którzy według władzy byli nieuczciwi, ponieważ nie zgadzali się z tym, co ta władza robi.

  • 12:53

    Jakie jest zagrożenie dla zwykłego obywatela ze strony tego systemu? Błaszczak-Banasiak: Mamy głębokie przekonanie, że jest to technologia, która zagraża zwykłym obywatelom oraz całemu społeczeństwu obywatelskiemu. Nie jest to tylko przekonanie, ale mamy na to cały szereg dowodów.

  • 12:49

    Cearbhaill: Nie byliśmy w stanie zebrać informacji o tym, jak ten system jest wykorzystywany przez innych. NSO uważa, że (..) tylko klient ma do tego dostęp.

  • 12:48

    Ile jednoczesnych infekcji kupiła Polska? Cearbhaill: Nie posiadam takich informacji.

  • 12:48

    Pytanie o koszty kupna i używania Pegasusa. Cearbhaill: To, co wiemy o Pegasusie, skupia się głownie na dowodach technicznych. Jest kilka różnych rodzajów licencji Wydaje się, że jest jedna cena, aby sprzedać system i w ramach tej licencji można przeprowadzić ograniczoną liczbę jednoczesnych infekcji. To nie oznacza, że trzeba dodatkowo płacić za każde zainfekowanie telefonu. Na przykład tygodniowo można zainfekować dziesięć telefonów, w kolejnym tygodniu kolejne dziesięć telefonów.

  • 12:46

    Czym różnią się niezależne badania Amnesty International od badań Citizen Lab. Cearbhaill: AI w sposób niezależny analizował ataki od 2018 roku. Wypracowaliśmy własne narzędzia de facto śledcze, analizując między innymi kopię zapasową na telefonach.

  • 12:44

    Cearbhaill: Sytuacja jest dość martwiąca nie tylko dla nas, ale również dla opinii publicznej.

  • 12:43

    Cearbhaill: Niektóre dane zostały zebrane i przesłane dalej z tego urządzenia. Trudno stwierdzić, jakie dane zostały dokładnie ściągnięte.

    Gość komisji wskazywał jednak, że Pegasus daje dostęp praktycznie do każdych danych na telefonie.

  • 12:43

    Cearbhaill: We wrześniu 2021 roku AI przeprowadziło niezależne śledztwo dotyczące urządzenia Krzysztofa Brejzy. Analizy potwierdziły, że od 2019 roku od kwietnia, szczególnie od czasu kampanii wyborczej, telefon był zainfekowany Pegausem. Podobne ślady znaleźliśmy w przypadku innych telefonów, które zostały zainfekowane Pegasusem w tym samym okresie roku 2019. Nasza analiza także pozwoliła określić, że znacząc ilość danych została przetransferowana z tego telefonu w momencie zainfekowania Pegausem.

  • 12:40

    Cearbhaill: Oprogramowanie jest instalowane za pomocą ataków zero click. Wystarczy przesłanie sygnału lub ukazanie się linku na ekranie. Użytkownik nie musi wykonywać żadnych działań, aby uruchomić oprogramowanie.

  • 12:38

    Błaszczak-Banasiak: Twórcy i właściciele tej technologii, czyli NSO Group, twierdzą, że jest to technologia wykorzystywana przede wszystkim do ścigania szczególnie niebezpiecznych przestępstw, w tym terroryzmu, a wszelkiego rodzaju wyjątki od tej zasady są rzadkie i natychmiast wyjaśniane. Ustalenia projektu Pegasus (..) pozwalają zaprzeczyć tym twierdzeniom. Amnesty International w ciągu ostatnich lat udokumentowała dziesiątki przypadków wykorzystywania tej technologii dla inwigilowania obrońców praw człowieka, sędziów, niezależnych prokuratorów, dziennikarzy czy polityków opozycji.

    Błaszczak-Banasiak: dziesiątki przypadków wykorzystywania Pegasusa dla inwigilowania m.in. polityków opozycji

  • 12:35

    Szefowa AI Polska: Amnesty International jest partnerem w międzynarodowym projekcie, który nazywa się Pegasus.

  • 12:34

    W jaki sposób doszło do tego, że zajęliście się sprawą Pegasusa globalnie i w Polsce? Błaszczak-Banasiak: Czujemy się zobowiązani stale monitorować zmiany w zakresie zagrożeń dla praw człowieka i obywatela na świecie. Jedną z takich spektakularnych zmian jest kwestia dynamicznego rozwoju narzędzi do cyberinwiligacji. Przykładem takiego narzędzia jest Pegasus.

  • 12:31

    Senator Bosacki przedstawia krótko ich biogramy i informacje na temat Amnesty International.

  • 12:30

    Komisja wznowiła posiedzenie. Gościem jest dyrektorka Amnesty International Polska Anna Błaszczak-Banasiak i szef Laboratorium Bezpieczeństwa Amnesty Tech w Amnesty International Donncha Ó Cearbhaill.

  • 12:13

    Prokurator mówiła również o odmowie wszczęcia śledztwa po jej zawiadomieniu. - Istotne było, aby nie zająć się tą sprawą, i szukano wszystkich możliwych pretekstów – powiedziała Wrzosek.

  • 12:12

    Wrzosek rozmawiała natomiast z dziennikarzami na korytarzu. Oceniła między innymi, że powinna powstać sejmowa komisja śledcza w spawie Pegasusa.

  • 12:10

    Przewodniczący Marcin Bosacki zarządził przerwę do 12.25. Po niej komisja będzie gościć przedstawicieli Amnesty International.

  • 12:06

    Prok. Wrzosek zwracała również uwagę na problem usuwania materiałów pozyskanych w toku kontroli operacyjnej, które nie dały podstaw do sformułowania aktu oskarżenia i są utrwalone w sposób informatyczny. Ewa Wrzosek: Można niszczyć nośnik, usunąć plik z komputera, ale te dane pozostają: w macierzy komputera, na serwerach. To, co potocznie służby określają niszczeniem materiałów (...), to jest tylko usuwanie ich, niedające żadnej gwarancji, że w sposób nieuprawniony nie zostaną one ponownie przywrócone. To jest bardzo istotny problem.

  • 12:03

    Pytanie o używanie Pegasusa w miejscach publicznych i legalności takiego działania. Wrzosek: Kontrola operacyjna powinna być dokonywania za pomocą środków technicznych ukierunkowanych na daną osobę. Nie może być to narzędzie w postaci Pegasusa, które inwigiluje całe otoczenie i wszystkie osoby w tym obszarze się znajdujące. Używanie tego programu jest niezgodne przepisami prawa.

  • 11:58

    Ewa Wrzosek: Znam się na swojej robocie. Jestem w stanie ją wykonywać w każdym miejscu.

  • 11:56

    Ewa Wrzosek: Mam nadzieję, że doczekamy tych czasów, że urząd prokuratora generalnego zostanie oddzielony od funkcji czysto politycznej, jaką jest minister sprawiedliwości, aby zapewnić prokuraturze niezależność.

  • 11:54

    Ewa Wrzosek: To nie jest tak, że niezależni prokuratorzy, sędziowie, adwokaci walczą o jakieś swoje interesy. My występujemy w obronie praworządności dla obywateli, bo mamy świadomość, że jeżeli prokurator, sędzia, adwokaci będą poddawani presji, to po prostu zagrożone jest bezpieczeństwo prawne obywateli.

  • 11:52

    Ewa Wrzosek: Nie można zdejmować z siebie odpowiedzialności za swoje działania wydanym przez przełożonych poleceniem, jeżeli wiemy, że to polecenie jest bezprawne. Odpowiedzialności karnej podlegają nie tylko osoby bezpośrednio wykonujące nielegalne działania, ale również pomagające, współpracujące. Mamy bardzo szeroki zakres osób.

  • 11:50

    Ewa Wrzosek: Każda osoba, która popełnia czyn zabroniony, winna ponieść odpowiedzialność. W mojej ocenie nie ma możliwości zasłaniania się przez szeregowych funkcjonariuszy, chociażby CBA, brakiem świadomości co do bezprawności swych działań.

  • 11:48

    Wrzosek: Jeśli chodzi o akt oskarżenia przeciwko panu Samuelowi Pereirze, zdecydowałam się na złożenie takiego aktu oskarżenia z uwagi na to, że jako czynny prokurator nie mogę sobie pozwolić na to, abym została postawiona w jednym szeregu (...) z przestępcami, handlarzami narkotyków, z terrorystami, Jestem zdecydowaną zwolenniczką wolności słowa, natomiast wolność słowa ma swoje granice.

  • 11:45
  • 11:43

    Prokurator Ewa Wrzosek

  • 11:43

    Wrzosek: Ja mam przekonanie graniczące z pewnością, że to nie była samodzielna decyzja prokurator Orzechowskiej, tylko była to decyzja konsultowana na poziomie Prokuratury Krajowej.

  • 11:41

    Ewa Wrzosek: Ta decyzja o odmowie wszczęcia śledztwa to nie jest decyzja merytoryczna. Chciano w ten sposób po prostu tę sprawę zamieść pod dywan.

  • 11:35

    Prokurator Wrzosek przekazała, że złożyła zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, że była celem cyberataku i była dwukrotnie przesłuchiwana.

    Prokurator zaś "uznał, że w tym zdarzeniu, które zgłosiłam, jest brak jakichkolwiek znamion czynu zabronionego". Zdaniem Wrzosek w uzasadniuenu było kilka wykluczających się tez.

  • 11:33

    Wrzosek: Liczyłabym na to, że w sytuacji tego rodzaju ujawnionego przestępstwa, właściwe organy prokuratury podejmą stosowne działania i wyjaśnią tę sytuację.

  • 11:32

    Wrzosek: Łatwiej przyjęłabym informację, że byłam obiektem zainteresowania służb chociażby Zimbabwe czy Bangladeszu, a nie polskich służb państwowych.

  • 11:31

    Prokurator Ewa Wrzosek: Jeżeli służby, funkcjonariusze publiczni działają bez jakiekolwiek realnej kontroli swoich działań, kiedy na czele tych służb stoją osoby wcześniej skazane, choć nieprawomocnie, za przekroczenie uprawnień właśnie w tym obszarze, pokusa, która mogła się pojawić po stronie tych osób (..) mogła skutkować niestety nielegalnymi działaniami i przekraczaniem prawa.

  • 11:26

    Prokurator Ewa Wrzosek na senackiej komisji nadzwyczajnej

  • 11:23

    Prok. Wrzosek: Jest wysoce prawdopodobne, że - nie tylko w moim przypadku, ale również być może innych osób - nie ma w ogóle udokumentowanego faktu kontroli operacyjnej prowadzonej za zgodą sądu. Nie jestem w stanie odpowiedzieć, czym kierował się sąd, bo nie mam takiej pewności, że zgoda sądu została uzyskana.

    Prokurator Wrzosek: nie mam takiej pewności, że zgoda sądu została uzyskana

  • 11:19

    Jeśli sąd wydał zgodę na inwigilację, to jakie mogły być przesłanki w pani ocenie? Wrzosek: Ja nie mam pewności, że byłam objęta zgodnie z przepisami zarządzoną kontrolą operacyjną.

  • 11:17

    Ewa Wrzosek: Nie ma najmniejszych legalnych podstaw prawnych do używania tego systemu, nawet w procesie legalnie zarządzonej i za zgodą sądu prowadzonej kontroli operacyjnej.

  • 11:14

    Prokurator oceniła, że stoi to w sprzeczności z artykułem ustawy o CBA. Wyjaśniała, że inwigilacja w miejscach publicznych jest możliwa, ale tylko, kiedy jest ukierunkowana na osobę, wobec której jest zgoda sądu.

  • 11:13

    Prok. Wrzosek: Pegasus z uwagi na swoje możliwości techniczne nie tylko przełamuje prawo do prywatności, ale pozbawia całkowicie prywatności i swobody komunikowania się. A zatem jest to narzędzie tak totalnej inwigilacji, które powoduje, że obiektem kontroli operacyjnej przy użyciu tego system nie jest tylko osoba, wobec której sąd wydał zgodę na tego rodzaju działania, ale każda osoba z jej otoczenia, każde miejsce, w którym ona się znajduje, każda przypadkowa sytuacja rozmowy na ulicy, w sklepie, w kościele podczas spowiedzi.

  • 11:07

    Prok. Wrzosek: Prokuratura jest instrumentalnie wykorzystywana w celach politycznych w tych sytuacjach, w których Zbigniew Ziobro widzi swój interes polityczny. Jest to bardzo przykra konstatacja. Czuję wewnętrzny opór przed przyznaniem panu senatorowi racji, że w ciągu ostatnich siedmiu już prawie lat mamy do czynienia z tak ogromną skalą łamania praworządności, że ja mam wrażenie, że niektórzy z nas zaczęli się już przyzwyczajać do pewnych sytuacji, co oczywiście nie powinno mieć miejsca.

  • 11:02

    Prok. Wrzosek: Liczyłam się z możliwością, że to śledztwo zostanie przejęte przez jednostkę wyższego rzędu. Natomiast przyznam, że jako prokurator z ponad 25-letnim stażem pierwszy raz, i do tej pory wydaje mi się to nieprawdopodobne, spotkałam się z sytuacją, w której mniej więcej po trzech godzinach po wszczęciu śledztwa (..), moja przełożona wydała postanowienie o umorzeniu.

  • 11:01

    Pytanie o śledztwo w sprawie wyborów kopertowych. Kto musiałby stanąć przed panią, gdyby było kontynuowane? Wrzosek: To śledztwo dotyczyło działań podejmowanych przez określone osoby pełniące funkcje publiczne, które miały moce decyzyjne w procesie organizowania tak zwanych wyborów kopertowych. Musiałby być to ówczesny wicepremier pan Sasin, minister Dworczyk, nie wykluczam również premiera Morawieckiego. Tu chyba jest ta sytuacja mocno niewygodna dla aktualnie rządzących (...). Również pan prezes Jarosław Kaczyński.

  • 10:56

    Czy jedną z przyczyn inwigilacji może być działalność na rzecz stowarzyszenia Lex Super Omnia? Prokurator Wrzosek: Bardzo starałam się zracjonalizować tego rodzaju sytuację i znaleźć powód. Jeśli znalazłam, to jedynie właśnie ta sytuacja dotycząca wszczęcia śledztwa, powiedzmy kolokwialnie, niewygodnego dla aktualnie rządzących i moja aktywność w stowarzyszeniu Lex Super Omnia mogły stanowić inspirację do podjęcia nielegalnych działań wobec mojej osoby.

    Wrzosek o powodach inwigilacji: wszczęcie śledztwa niewygodnego dla rządzących i aktywność w Lex Super Omnia

  • 10:53

    Wrzosek: Podstaw prawnych nie znajduję w żaden sposób.

  • 10:53

    Dlaczego panią zaatakowano? Wrzosek: Na przełomie roku 2020/2021 zmieniłam telefon. Nie jestem w stanie wykluczyć sytuacji, że poprzedni aparat również został zainfekowany, te daty, które zostały przeze mnie wskazane, był to okres, kiedy kończyła mi się delegacja, na którą zostałam zesłana decyzją prokuratora krajowego. Wracałam do pracy, do Prokuratury Rejonowej Warszawa Mokotów. Być może osoby, które zadecydowały o inwigilowaniu, spodziewały się, że podejmę spektakularne działania.

  • 10:50

    Prokurator Wrzosek: Wydaje mi się, że jestem osobą silną psychicznie. Natomiast dokładnie pamiętam tę chwilę, ten dzień, kiedy skontaktował się ze mną John Scott-Railton i przekazał mi tę informację.

  • 10:49

    Wrzosek: John Scott-Railton na posiedzeniu komisji powiedział, że jednym z trudniejszych elementów jego pracy (...) jest chwila, w której musi potwierdzić użytkownikowi telefonu, że był celem cyberataków, że cała jego prywatność runęła w gruzy.

  • 10:47

    Wrzosek: Później skontaktowali się ze mną eksperci z Citizen Lab w dniu 28 listopada. Nawiązaliśmy kontakt i w sposób wysoce sformalizowany w stosownej procedurze badawczej, mój telefon został poddany zdalnej diagnostyce. W tych datach w okresie od czerwca do sierpnia 2021 roku mój telefon został sześciokrotnie masywnie zainfekowany systemem Pegasus. Mój telefon nadal jest w procedurze badawczej ekspertów z Citizen Lab.

  • 10:46

    Prokurator Ewa Wrzosek: Informację od Appla opublikowałam w mediach społecznościowych, żeby ostrzec inne osoby.

  • 10:44

    Prokurator Ewa Wrzosek: 23/24 listopada otrzymałam komunikaty, że mój telefon był celem cyberataku ze strony służb państwowych. Firma Apple była przekonana, że sprawcy zaatakowali mnie indywidualnie z uwagi na to, kim jestem i co robię. Było ostrzeżenie, że iPhone został przejęty przez służby.

    Prokurator Wrzosek o tym, jak dowiedziała się o inwigilacji jej telefonu systemem Pegasus

  • 10:43

    Prokurator Ewa Wrzosek: W moim najgłębszym przekonaniu używanie tego rodzaju systemu nie jest zgodne z polskim porządkiem prawnym. Więc wszelkiego rodzaju tłumaczenia i przekazy chociażby ze strony szefów służb są nieprawdziwe.

    Ewa Wrzosek przed senacką komisją

  • 10:42

    Co pani wie o inwigilacji swojego telefonu i co pani zdaniem było powodem? – pytał Bosacki.

  • 10:41

    Bosacki o trzech zadaniach komisji: Ustalenie, kto był inwigilowany Pegasusem i jakie były okoliczności wszelkie inwigilacji. Ustalenie wpływu inwigilacji na wybory. Wypracowanie nowej propozycji ustaleń prawnych odnośnie kontrolowania służb specjalnych.

  • 10:38

    Komisja przystępuje do wysłuchania prok. Ewy Wrzosek. Bosacki przedstawia krótko jej biogram.

  • 10:38

    Bosacki: Polacy chcą znać prawdę o aferze Pegasusa i Polacy poznają tę prawdę, także dzięki działaniom naszej komisji.

  • 10:38

    Senator Bosacki: Wyrażę oburzenie z powodu takiej postawy ministra Kamińskiego oraz nadzieję, że jego postępowanie w przyszłości zostanie ocenione przez Trybunał Stanu.

  • 10:37

    Bosacki: Pan minister Kamiński złamał także art. 112 w związku z 124 konstytucji i artykuł regulaminu Senatu.

  • 10:36

    Bosacki ocenił, że postawa Kamińskiego "nosi znamiona deliktu konstytucyjnego".

  • 10:35

    Przewodniczący stwierdził nieobecność szefa służb specjalnych, szefa MSWiA Mariusza Kamińskiego oraz między innymi posła PiS, szefa sejmowej komisji ds., służb specjalnych Marka Suskiego.

  • 10:34

    Przewodniczący komisj senator KO Marcin Bosacki otworzył posiedzenie.

  • 10:33

    Przed komisją pojawiła się już również prokurator Ewa Wrzosek.

  • 10:32

    Członkowie komisji zbierają się na sali.

  • 10:24

    Posiedzenie oraz gości Senat zapowiadał w środę również w mediach społecznościowych.

  • 10:23

    W czwartek przed senacką komisją nadzwyczajną w sprawie inwigilacji Pegasusem mają wystąpić prokurator Ewa Wrzosek, dyrektorka Amnesty International Polska Anna Błaszczak-Banasiak oraz szef Laboratorium Bezpieczeństwa Amnesty Tech w Amnesty International Donncha Ó Cearbhaill. W tvn24.pl będziemy prowadzić relacje z posiedzenia. Zapraszamy!

Sprawa inwigilacji Pegasusem

Grupa badaczy z Citizen Lab, działająca przy Uniwersytecie w Toronto, w ekspertyzie wykazała, że w Polsce inwigilowani oprogramowaniem Pegasus byli mecenas Roman Giertych, prokurator Ewa Wrzosek oraz senator KO Krzysztof Brejza. Fakt, że Brejza był inwigilowany, potwierdziła też niezależnie Amnesty International. Według Citizen Lab senator był 33 razy inwigilowany przed wyborami parlamentarnymi w 2019 roku, kiedy był szefem kampanii KO.

We wtorek Citizen Lab poinformowało o dwóch kolejnych przypadkach inwigilacji w Polsce. Podsłuchiwani mieli być lider Agrounii Michał Kołodziejczak i współautor książki o Mariuszu Kamińskim Tomasz Szwejgiert.

Autorka/Autor:akr/adso

Źródło: TVN24

Źródło zdjęcia głównego: TVN24

Pozostałe wiadomości

W ekskluzywnym hotelu w Bangkoku znaleziono zwłoki sześciu osób - poinformował rząd Tajlandii. Służby nie wiedzą dokładnie, co się stało. Brak jest śladów walk, napadu czy strzelaniny. Jednocześnie policja podała, że osoby te nie targnęły się na swoje życie. Oświadczono też, że ciała należą do trzech kobiet i trzech mężczyzn, a każde z nich przybyło do hotelu w innym czasie.

Sześć ciał w ekskluzywnym hotelu

Sześć ciał w ekskluzywnym hotelu

Źródło:
Reuters

Na temat projektu dekryminalizacji aborcji ani na Radzie Ministrów, ani poza Radą Ministrów nie rozmawialiśmy z premierem Donaldem Tuskiem - powiedział w TVN24 wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Zapytany, czy jego zdaniem zaufanie w koalicji wisi na włosku, odparł twierdząco.

Zaufanie w koalicji wisi na włosku? "No ma pani rację"

Zaufanie w koalicji wisi na włosku? "No ma pani rację"

Źródło:
TVN24

Podtopione ulice, woda wybijająca ze studzienek kanalizacyjnych, połamane gałęzie na poboczach i powalone drzewa oraz zalany dworzec główny w Gdyni - to skutki wtorkowych burz w Trójmieście. Do późnego popołudnia na Pomorzu odnotowano ponad tysiąc zgłoszeń, z czego najwięcej w Gdyni.

Powalone drzewa, podtopione ulice. Trójmiasto dotknięte skutkami nawałnicy

Powalone drzewa, podtopione ulice. Trójmiasto dotknięte skutkami nawałnicy

Źródło:
PAP, TVN24

Gdzie jest burza? We wtorek 16.07 w części kraju pojawiają się wyładowania atmosferyczne. Wiatr rozpędza się do 80 kilometrów na godzinę, miejscami pada grad. Śledź aktualną sytuację pogodową na tvnmeteo.pl.

Gdzie jest burza? Wieczór głośny od grzmotów

Gdzie jest burza? Wieczór głośny od grzmotów

Aktualizacja:
Źródło:
tvnmeteo.pl

Hiszpańskie służby potwierdziły, że zwłoki młodego mężczyzny odnalezione na Teneryfie to 19-letni Jay Slater. Poszukiwania Brytyjczyka trwały prawie miesiąc. Jego ciało znajdowało się w trudno dostępnym terenie.

Znalezione ciało to poszukiwany 19-latek. Służby potwierdzają i wskazują przyczynę śmierci

Znalezione ciało to poszukiwany 19-latek. Służby potwierdzają i wskazują przyczynę śmierci

Źródło:
Reuters, "Guardian", tvn24.pl

Dwóch 54-latków, którym zarzucono uśmiercenie około 300 piskląt kormoranów i zniszczenie ponad 100 gniazd na Jeziorze Tonowskim (woj. kujawsko-pomorskie), zostało skazanych na rok bezwzględnego pozbawienia wolności - poinformowała Pracownia na rzecz Wszystkich Istot. Wyrok jest nieprawomocny.

Rzeź kormoranów. Jest wyrok

Rzeź kormoranów. Jest wyrok

Źródło:
tvn24.pl

Do sądu został skierowany wniosek o tymczasowy areszt dla posła Suwerennej Polski i byłego wiceministra sprawiedliwości Marcina Romanowskiego. Jak wyjaśnił rzecznik Prokuratury Krajowej Przemysław Nowak, wynika to z "uzasadnionej obawy bezprawnego utrudniania postępowania", a także z uwagi na wysoką karę, jaka grozi za przestępstwa zarzucane Romanowskiemu. Decyzja sądu w tej sprawie ma zapaść w środę rano. Według pełnomocnika posła, chroni go immunitet członka delegacji Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy. Innego zdania jest prokuratura.

Jest wniosek o areszt dla Romanowskiego. Decyzja sądu w środę rano

Jest wniosek o areszt dla Romanowskiego. Decyzja sądu w środę rano

Aktualizacja:
Źródło:
PAP, TVN24

Wtorek upływa pod znakiem burz. Zjawiskom towarzyszą obfite opady deszczu. Niebezpiecznie było w Małopolsce, gdzie pojawił się grad. W woj. świętokrzyskim drzewa spadały na drogi, na Pomorzu deszcz zalewał ulice, a na Lubelszczyźnie tysiące obiorców nie mają prądu.

Drzewa spadały na drogi, sypał grad wielkości śliwek, podtopiło Gdynię i Kościerzynę

Drzewa spadały na drogi, sypał grad wielkości śliwek, podtopiło Gdynię i Kościerzynę

Aktualizacja:
Źródło:
TVN24, tvnmeteo.pl

Nadchodzące dni przyniosą spokój w pogodzie - upał nieco zelżeje, a burz będzie niewiele. Uwaga: w środę zagrzmi w górach.

W tych dniach odetchniemy i od burz, i od nieznośnego gorąca

W tych dniach odetchniemy i od burz, i od nieznośnego gorąca

Źródło:
tnmeteo.pl

Ewa Kopacz została wybrana w pierwszej turze na jedną z 14 wiceprzewodniczących Parlamentu Europejskiego. Była polska premier pełniła już tę funkcję w poprzedniej kadencji.

Ewa Kopacz ponownie wiceprzewodniczącą Parlamentu Europejskiego

Ewa Kopacz ponownie wiceprzewodniczącą Parlamentu Europejskiego

Źródło:
PAP

"Nie obchodzi mnie, co się stanie z Ukrainą" - deklarował J.D. Vance. Mówił też, że Ukraina będzie musiała oddać Rosji część swojego terytorium, by wojna się zakończyła. Sytuację w Polsce po zmianie władzy w 2023 roku nazwał natomiast "zamachem na demokrację". Jeśli wybory prezydenckie wygra Donald Trump, senator Vance zostanie wiceprezydentem USA.

Co kandydat Trumpa na wiceprezydenta mówił o wojnie w Ukrainie, Putinie i Polsce

Co kandydat Trumpa na wiceprezydenta mówił o wojnie w Ukrainie, Putinie i Polsce

Źródło:
tvn24.pl, Politico, NBC News, CNN, Kyiv Independent

Ri Il-kyu, doświadczony północnokoreański dyplomata i były ambasador na Kubie, w listopadzie ubiegłego roku wraz z rodziną uciekł do Korei Południowej. Doniesienia potwierdziła Narodowa Służba Wywiadowcza w Seulu.

Ucieczka doświadczonego północnokoreańskiego dyplomaty

Ucieczka doświadczonego północnokoreańskiego dyplomaty

Źródło:
PAP

Dopracowany w najmniejszych szczegółach polski serial kryminalny "Odwilż" zdobył ogromną popularność w całej Europie. Historia o poranionej życiowo policjantce, która nie umie uporządkować swojego życia, a jednocześnie obsesyjnie próbuje rozwikłać zagadkę tajemniczego morderstwa - hipnotyzuje. Produkcja korzysta z hollywoodzkich schematów, jednak robi to w sposób ciekawy i przemyślany. Pierwszy sezon można obejrzeć na platformie Max. Wkrótce premiera drugiego.

Polski serial podbił Europę. Wkrótce drugi sezon na platformie Max

Polski serial podbił Europę. Wkrótce drugi sezon na platformie Max 

Źródło:
tvn24.pl

Premiera piątego odcinka "Rodu smoka" wywołała lawinę komentarzy wśród widzów serialu. Szczególne emocje fanów wzbudziła kontrowersyjna scena z udziałem Daemona Targaryena.

Burza po premierze najnowszego odcinka "Rodu smoka". Wszystko przez jedną scenę

Burza po premierze najnowszego odcinka "Rodu smoka". Wszystko przez jedną scenę

Źródło:
tvn24.pl

Regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa alarmują, że w wielu placówkach brakuje krwi. Stali krwiodawcy wyjeżdżają na wakacje, a nowych często nie przybywa. Medycy apelują do wszystkich, by zgłaszali się i oddawali krew. Zapewniają, że to wcale nie boli, a nasza krew może uratować niejedno ludzkie życie.

Banki krwi apelują o to, żeby je odwiedzać. W wakacje rośnie zapotrzebowanie na krew, ale brakuje dawców

Banki krwi apelują o to, żeby je odwiedzać. W wakacje rośnie zapotrzebowanie na krew, ale brakuje dawców

Źródło:
Fakty po Południu TVN24

Personel Wojska Polskiego liczy ponad 216 tysięcy żołnierzy, więcej w NATO mają tylko USA i Turcja - wynika z szacunkowych danych opublikowanych przez Sojusz. Porównano także wydatki na obronność. "Polska ma trzecią co do wielkości armię w NATO" - komentował w mediach społecznościowych szef BBN Jacek Siewiera.

Jak silna jest polska armia? Nowe dane NATO

Jak silna jest polska armia? Nowe dane NATO

Źródło:
PAP

- Do gmachu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na rogu Nowogrodzkiej i Brackiej wszedł mężczyzna, który w torbie miał niebezpieczne przedmioty - powiedział Jakub Pacyniak ze śródmiejskiej policji.

Akcja służb w ministerstwie. 44-latek miał w torbie broń hukową, pałkę teleskopową, gaz pieprzowy i kilka noży

Akcja służb w ministerstwie. 44-latek miał w torbie broń hukową, pałkę teleskopową, gaz pieprzowy i kilka noży

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Tytuł tekstu jednego z serwisów posłużył politykom opozycji do rozpowszechniania tezy o "rządowym festiwalu podwyżek". Chodzi o większe opłaty za publiczne żłobki. Tylko że ich wysokości nie ustala rząd, a powodem podwyżki jest rozporządzenie premiera... Mateusza Morawieckiego.

Przekaz PiS: rząd podnosi opłaty za żłobki. Nieprawda. Wyjaśniamy

Przekaz PiS: rząd podnosi opłaty za żłobki. Nieprawda. Wyjaśniamy

Źródło:
Konkret24

- Ryszard Czarnecki zostanie wezwany przez prokuraturę i usłyszy zarzuty - poinformował prokurator krajowy Dariusz Korneluk. Chodzi o sprawę rozliczania tak zwanych kilometrówek. Były eurodeputowany zapowiedział w rozmowie z korespondentem TVN24 w Brukseli, że nie będzie utrudniał postępowania. - Szanuję prawo, więc oczywiście skorzystam z zaproszenia pana prokuratora - zapewnił.

Prokurator zapowiada zarzuty dla Czarneckiego. Polityk: nie będę utrudniał postępowania

Prokurator zapowiada zarzuty dla Czarneckiego. Polityk: nie będę utrudniał postępowania

Aktualizacja:
Źródło:
PAP, TVN24

Sieć drogerii Kontigo zamierza zlikwidować wszystkie placówki stacjonarne działające na terenie Polski. "Trwa proces zamykania ostatnich 15 sklepów sieci, który rozpoczął się w drugim kwartale bieżącego roku" - przekazano w odpowiedzi na pytania redakcji biznesowej tvn24.pl. Firma chce się skupić na sprzedaży przez internet.

Sieć drogerii likwiduje sklepy w Polsce. "Trwa proces zamykania"

Sieć drogerii likwiduje sklepy w Polsce. "Trwa proces zamykania"

Źródło:
tvn24.pl

Wypoczywająca w Krynicy Morskiej turystka odpłynęła 400 metrów od brzegu na dmuchanym materacu. Gdy dotarli do niej policjanci, sprawiała wrażenie, jakby się obudziła. Pouczyli 33-latkę i eskortowali ją do brzegu.

Dryfowała na dmuchanym materacu kilkaset metrów od brzegu

Dryfowała na dmuchanym materacu kilkaset metrów od brzegu

Źródło:
KPP Nowy Dwór Gdański

Policja hrabstwa Orange na przedmieściach Los Angeles poinformowała o zatrzymaniu pary, która miała kraść biżuterię przytulając się do napotkanych osób. Władze apelują w mediach społecznościowych o ostrożność.

Policja ostrzega przed przytulającymi się złodziejami

Policja ostrzega przed przytulającymi się złodziejami

Źródło:
tvn24.pl

Odpoczywający w Łebie plażowicze pomogli utworzyć "łańcuch życia" w reakcji na wiadomość, że w wodzie zaginęła 12-letnia dziewczynka. Do akcji zaangażowano też Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa oraz policję.

Plażowicze utworzyli "łańcuch życia"

Plażowicze utworzyli "łańcuch życia"

Źródło:
TVN24

- W amerykańskiej polityce głośne wydarzenia polityczne interpretuje się w kategoriach zerojedynkowych, a to sprzyja rozpowszechnianiu teorii spiskowych - uważa prof. Małgorzata Zachara-Szymańska z Instytutu Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ. Według profesor, te zaś powstają zwykle na zamówienie polityczne. Nie inaczej jest po zamachu na Donalda Trumpa w Pensylwanii.

"Ustawka", "rozkazy CIA", "spóźniony snajper". Teorie spiskowe po zamachu na Donalda Trumpa

"Ustawka", "rozkazy CIA", "spóźniony snajper". Teorie spiskowe po zamachu na Donalda Trumpa

Źródło:
Konkret24

Polskę można zwiedzać wzdłuż i wszerz na wiele sposobów. Jednym z nich jest podążanie szlakiem polskich zabytków wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Znajduje się na niej aż 17 obiektów. Pierwszy trafił na nią w 1978 roku.

Miejsca, które warto odwiedzić w Polsce

Miejsca, które warto odwiedzić w Polsce

Źródło:
tvn24.pl

Nowości filmowe, hitowe seriale oraz kultowe produkcje, tak najkrócej można streścić listę piętnastu najchętniej wybieranych pozycji programowych serwisu Max w ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania w Polsce.

Pierwszy miesiąc Max w Polsce. Oto 15 najchętniej oglądanych pozycji na platformie

Pierwszy miesiąc Max w Polsce. Oto 15 najchętniej oglądanych pozycji na platformie

Źródło:
prasa.wbdpoland.pl