Z badania przeprowadzonego w listopadzie i grudniu 2021 roku wśród nastolatków wynika, że blisko 70 procent uczniów uważa zmiany klimatu za istotne. 10 procent badanych przez Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego twierdzi, że zmiany klimatu nie są ważne, a 20 procent nie ma zdania. Większość badanych nastolatków uważa, że edukacja dotycząca klimatu nie jest satysfakcjonująca.
Dla blisko 70 proc. uczniów zmiany klimatu są istotne, 10 proc. uważa je za nieważne, a 20 proc. nie ma zdania – wynika z badania przeprowadzonego w listopadzie i grudniu ubiegłego roku wśród nastolatków, głównie mieszkańców województwa śląskiego.
Badanie pt. "Uczniowie wobec zmian klimatu" przeprowadzili - w ramach projektu wyszehradzkiego "Edukacja Humanistyczna V4 dla Klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje" - naukowcy z Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach we współpracy z Europe Direct Śląskie.
Uczniowie o edukacji dotyczącej klimatu
Ponad połowa - blisko 60 proc. - badanych oceniło, że edukacja dotycząca klimatu nie jest satysfakcjonująca. Tylko 37,6 proc. uczniów podało, że na lekcjach poruszane są problemy dotyczące zmian klimatu. Najczęściej - jak wskazali - wątki klimatyczne pojawiają się podczas lekcji: geografii, biologii, języka angielskiego, języka polskiego i wiedzy o społeczeństwie.
Uczniowie wysoko oceniają lekcje, które pozwalają im zaangażować się w dyskusję i dogłębnie wyjaśniają przekazywane treści. Cenią sobie zaangażowanie prowadzącego, dyskusje i debaty, a zatem formy aktywizujące ich do myślenia i krytycznej refleksji. Zdecydowanie gorzej oceniają lekcje, na których nauczyciele wykorzystują wyłącznie tzw. metody podające - wykłady i pracę z podręcznikiem.
Ponadto większość badanych uczniów - 82 proc. - nie podejmuje dodatkowej aktywności w zakresie edukacji dla klimatu - nie zna tekstów kultury (zna je tylko 8 proc.) i nie ogląda filmów (robi to 31 proc. respondentów) na temat kryzysu klimatycznego. 17 proc. badanych podejmuje dodatkowe działania w zakresie poszerzania i pogłębiania edukacji klimatycznej.
Jak wynika z badania, uczniowie czerpią inspiracje na temat klimatu z różnych źródeł: mediów społecznościowych, telewizji, od influencerów. Wymieniali też: rodzeństwo, rodziców, dziadków, przyjaciół, organizacje proekologiczne, zespoły muzyczne, wokalistów.
Uczniowie domagają się pilnych zmian programowych
W opiniach uczniów edukacja dla klimatu powinna być: praktyczna (wspólne akcje, takie jak sprzątanie planety, zajęcia na dworze, debaty oksfordzkie), prowadzona przez profesjonalistów (ekspertów i osoby o wykształceniu kierunkowym), prowadzona z pasją, co wpłynie na motywację do aktywnego działania.
- Zaprezentowane wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów świadczą o potrzebie systemowych zmian w edukacji, o których wszyscy mówią, a inne państwa od dawna je praktykują - komentują autorki raportu, który powstał po badaniach, dr Anna Guzy i dr Magdalena Ochwat.
- Trzeba pilnie zmienić podstawę programową i podręczniki oraz kształcenie uniwersyteckie nauczycieli. Opieszałość w podejmowaniu tych wyzwań może oznaczać nieodwracalne skutki dla kolejnych pokoleń Ziemian - podkreśliły.
W badaniu prowadzonym od listopada do 15 grudnia 2021 roku wzięło udział 2 181 uczniów, 1 227 ankiet zostało w pełni wypełnionych i poddanych szczegółowej analizie. Największą grupę respondentów stanowiły młode kobiety w przedziale wiekowym 15-18 lat.
Zdecydowana większość badanych wypełniających ankietę to uczniowie szkół ponadpodstawowych: liceum 65,7 proc. badanych (807 osób), uczniowie z techników stanowili 10,51 proc. respondentów (129 osób), a uczniowie szkół branżowych – 2,04 proc. (25 osób). Najliczniejszą grupą byli mieszkańcy województwa śląskiego – 96,68 proc. (1 190 osób).
Źródło: PAP