"Nie kumać się z Żydami". Antysemickie komentarze z internetu w spocie Muzeum POLIN

Współczesne wpisy internautów w spocie "Złe słowa" czytają uczestnicy Marca '68
Antysemickie komentarze internautów w spocie Muzeum POLIN
Źródło: Muzeum Historii Żydów Polskich

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN przygotowało kampanię "Inna historia, taki sam hejt", która zwraca uwagę na antysemickie wypowiedzi w internecie. W ramach kampanii powstał spot "Złe słowa", w którym uczestnicy wydarzeń marcowych z 1968 roku czytają współczesne komentarze internautów na temat Żydów. W spocie można zobaczyć między innymi Seweryna Blumsztajna, Józefa Lebenbauma czy Daniela Passenta.

Kampania "Inna historia, taki sam hejt" promuje program edukacyjno-kulturalny "Obcy w domu. Wokół Marca '68" w Muzeum POLIN. Spot "Złe słowa" przygotowany w ramach kampanii rozpoczyna hasło "Nienawiść zaczyna się od słów".

W spocie można zobaczyć profesora Łukasza Turskiego, Agnieszkę Arnold, Seweryna Blumsztajna, Józefa Lebenbauma, Krzysztofa Topolskiego i Daniela Passenta. Uczestnicy wydarzeń marcowych czytają i komentują w filmie współczesne komentarze antysemickie internautów. Cytowane są wpisy z Facebooka, YouTube'a, Twittera oraz portali WPolityce.pl i WRealu24.pl.

"Najpodlejszy naród na świecie, niszczą swoje kobiety, swoje dzieci. To nie ludzie, to zwierzęta, prymitywne zwierzęta", "Żydowska niedojda, dalej chce grać tu autorytet, a tu nieprzyjemność taka. Aj waj co za naród, co za ludzie", "Nie kumać się z Żydami, sprzedadzą Polskę poza naszymi plecami. Przegonić z prochami ich najbliższych do Izraela" - między innymi takie komentarze są cytowane w spocie "Złe słowa".

"Kronika hejtu"

Kolejnym punktem kampanii jest spot "Kronika filmowa", w którym antysemicki hejt pokazano w formie sondażu ulicznego z 1968 roku. Aktorzy odczytują w nim prawdziwe komentarze pochodzące z polskich stron internetowych.

Spot Muzeum POLIN Inna historia taki sam hejt. Kronika filmowa

Spot Muzeum POLIN "Inna historia, taki sam hejt. Kronika filmowa"

Kampania zachęca także do odwiedzenia wystawy czasowej Muzeum POLIN "Obcy w domu. Wokół Marca '68". Dzięki niej - jak podało Muzeum w komunikacie - odwiedzający będą mogli zobaczyć na własne oczy symbole współczesnego hejtu i ich historyczne ofiary.

Kampanię przygotowano we współpracy z agencją Saatchi & Saatchi IS. Agencja jest odpowiedzialna za realizację wieloetapowych działań, na które składają się dwa filmy spotu "Złe słowa" i "Kronika hejtu", strona internetowa, kampania w mediach społecznościowych, a także interaktywna instalacja, którą można zobaczyć w Muzeum POLIN.

Autor: kb//now / Źródło: Muzeum Historii Żydów Polskich Polin

Czytaj także: