Łódź chciała budować dwa tunele, aby usprawnić komunikację w... Poznaniu. "Błędy się zdarzają"

Jak łódzka inwestycja ma się do komunikacji w Poznaniu?
Jak łódzka inwestycja ma się do komunikacji w Poznaniu?
Źródło: TVN24 Łódź

Przebudowa drogi w centrum Łodzi miała usprawnić komunikację miejską... w Poznaniu. Tak twierdzili jeszcze łódzcy urzędnicy w dokumentach przesłanych do Brukseli. Na ich podstawie miasto ubiegało się o dotację. Po kilku miesiącach błąd poprawiono, ale... miasto twierdziło, że w sercu miasta powstają dwa tunele (o jeden więcej niż faktycznie). - Takie błędy się zdarzają, nie róbcie sensacji - mówią nam urzędnicy.

Przebudowa trasy WZ to jedna z najbardziej kontrowersyjnych inwestycji realizowanych w mieście. Łódź wydaje ponad 700 mln złotych na remont arterii biegnącej przez serce miasta. Rekompensatą za dwuletnie rozkopanie centrum będzie przyspieszenie komunikacji publicznej o... pół sekundy (czytaj więcej na ten temat).

Budowa powinna niedługo się kończyć (termin zakończenia prac to końcówka września), a wśród lokalnych polityków rozgorzał spór o to, czy inwestycja będzie dofinansowana przez UE. Zdaniem opozycyjnych radnych, miasto może stracić ponad 300 mln złotych unijnej dotacji przez kompromitujące błędy we wnioskach, które trafiły do Brukseli.

W jednym z dokumentów (z lipca 2013 roku) miasto wyjaśniało unijnym urzędnikom, że remont WZ usprawni działanie komunikacji publicznej w... Poznaniu. Oprócz tego łódzki magistrat zapowiadał wybudowanie dwóch tuneli - jednego o długości 1020 m między ul. Wólczańską a ul. Sienkiewicza i drugiego: o długości 720 m między ul. Kilińskiego a ul. Wysoką. Problem w tym, że miasto buduje tylko ten pierwszy.

Kosztowny błąd?

Włodzimierz Tomaszewski, wiceprzewodniczący klubu PiS w Radzie Miejskiej alarmuje, że błędy we wnioskach mogą skończyć się nie tylko niesmakiem, ale też utratą unijnej dotacji na przebudowę trasy WZ.

- Po pół roku miasto się zorientowało o swoich błędach i wysłała poprawiony wniosek. Z dokumentów zniknął Poznań, ale nie usunięto nieprawdziwej informacji o budowie dwóch tuneli - mówi nasz rozmówca.

"Błąd redakcyjny" - czyli Łódź zapewnia o przyspieszeniu komunikacji w Poznaniu
"Błąd redakcyjny" - czyli Łódź zapewnia o przyspieszeniu komunikacji w Poznaniu
Źródło: TVN24 Łódź

A ponieważ - zdaniem Tomaszewskiego - miasto realizuje inwestycję inną od tej, którą zgodziła się sfinansować Unia, miasto musi się przygotować na najgorsze.

- Pod znakiem zapytania jest kilkaset milionów euro. Wszystko przez nieudolność urzędników Hanny Zdanowskiej - ostro krytykuje nasz rozmówca.

I dodaje, że niezależnie od tego jak ostatecznie skończy się zamieszanie, miasto się skompromitowało.

Tak wygląda budowa Łódzi Fabrycznej

Tak wygląda budowa Łódzi Fabrycznej

- Zadbaliśmy w Europie o łatkę oszołomów, którzy nie mają pojęcia co i gdzie chcą budować - kwituje polityk.

"Szukanie dziury w całym"

Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi jest oburzony argumentami opozycji.

- Obecność Poznania w dokumentach to przypadek i zwykły błąd redakcyjny. Czepianie się tego to szukanie dziury w całym - mówi Nita.

A co z tunelem-widmo? "Też załatwione" - odpowiada dyrektor ZDiT. I pokazuje dokumenty z marca 2014 roku. Czytamy w nim, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych (podmiot powołany przez ministerstwo transportu do nadzoru nad projektami finansowanymi przez Unię) przyjmuje do wiadomości usunięcie jednego z tuneli.

- Powyższa zmiana nie wpływa na wysokość dofinansowania - informuje w piśmie dyrektor CUPT.

Dwa tunele, w tym jeden "widmo"
Dwa tunele, w tym jeden "widmo"
Źródło: TVN24 Łódź

"To nie koniec"

Zdaniem Nity to pismo wyjaśnia wszelkie wątpliwości związane z dotacją. Włodzimierz Tomaszewski jest jednak innego zdania.

- Dyrektor ZDiT pokazuje dokumenty polskiej instytucji. Problem w tym, że UE nie będzie się interesować opinią naszego CUPT, tylko tego co mamy we wnioskach. A według wniosków tunele mają być dwa - tłumaczy radny PiS.

Według jego informacji (które dementuje dyrektor Nita) umowa o dofinansowanie WZ wciąż odnosi się do wniosku z końca 2013 roku, gdzie miasto deklaruje wybudowanie dwóch tuneli.

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: bż / Źródło: TVN24 Łódź

Czytaj także: