Zaha Hadid, należąca do jednych z najbardziej wpływowych architektów świata, przedstawiła projekty największego na świecie lotniczego terminalu pasażerskiego. Będzie częścią nowego lotniska Daxing w Pekinie i ma przyjmować co najmniej 100 milionów pasażerów rocznie.
Lotnisko Daxing w Pekinie, które zostanie otwarte w 2017 roku w Daxing, na południe od stolicy Chin, będzie największym portem lotniczym na świecie. Zajmie 54 kilometry kwadratowe, co – jak wyliczył CNN – jest taką samą wielkością jak powierzchnia Bermudów, wyspy na Oceanie Atlantyckim.
Aż siedem pasów startowych
Po aż siedmiu pasach startowych w ciągu roku będzie poruszać się 620 tys. samolotów. W tym samym lotnisko obsłuży od 120 do 200 milionów pasażerów. To trzy razy więcej od liczby pasażerów obsługiwanych przez londyńskie Heathrow i amerykańskie lotnisko w Atlancie, które uchodzą za najbardziej ruchliwe na świecie.
Ten kolos powstaje, ponieważ ogromny boom przemysłu lotniczego w Chinach sprawił, że dotychczasowe międzynarodowe lotnisko w stolicy - Beijing Capital International Airport, projektu brytyjskiego architekta Normana Fostera - nie nadąża za zapotrzebowaniem.
Lotnisko Capital ma trzy terminale, które razem wzięte są większe od całego Heathrow, obecnie obsługuje ok. 85 milionów pasażerów. A tych wciąż przybywa. Jak piszą media, rozwój rynku lotniczego w Chinach jest niezwykły. Klasa średnia rośnie, coraz więcej osób może sobie pozwolić na bilety lotnicze. Jest coś jeszcze, co spowoduje zwiększenie liczby podróżnych: rozwój tanich linii lotniczych, które na razie są tu ograniczone.
Boeing i Airbus przewidują, że chiński rynek będzie najważniejszym obszarem wzrostu na świecie. W 2010 roku przemysł lotniczy w Chinach przyniósł 43 mld juanów zysku, czyli ok. 30 mld złotych. Boeing szacuje, że w ciągu najbliższych 20 lat zysk wzrośnie o ok. 65 procent, a Chiny będą potrzebować 6020 nowych samolotów.
Wielka zmutowana rozgwiazda?
Ten rosnący ruch ma rozładować lotnisko Daxing. Terminal zaprojektowała Zaha Hadid mogąca pochwalić się architektonicznym Noblem, czyli nagrodą Pritzkera, którą dostała jako pierwsza kobieta w historii, a także dwoma prestiżowymi nagrodami Stirling.
Właśnie pokazała projekty terminala lotniska Daxing, które będzie największym na świecie lotniczym terminalem pasażerskim. Jednocześnie ma być też kluczowym węzłem w ramach rosnącej sieci transportowej stolicy Chin i całej prowincji Hebei.
- Dzięki zintegrowanemu multimodalnemu centrum transportu, połączy lokalne i krajowe usługi kolejowe, w tym szybką kolei Gaotie, a także loty z Daxing, oraz z metrem i autostradami. Początkowo ma przyjmować 45 milionów pasażerów rocznie - zapowiadają w studiu architektonicznym, w którym Hadid zatrudnia ponad 200 osób.
Pełną przepustowość lotnisko, którego koszt szacowany jest na 80 mld juanów (ok. 44 mld złotych), osiągnie do 2025 roku.
Konstrukcja terminala zadziwia potęgą: 370 tysięcy pasażerów obsługiwanych dziennie oraz powierzchnia 700 tys. metrów kwadratowych. Ale i ekstrawaganckim wyglądem, charakterystycznym dla stylu urodzonej w Iraku architekt. To opływowe kształty, które się wyginają, skomplikowana geometria i minimalizm. Jeden z portali nazwał projekt Hadid "wielką zmutowaną rozgwiazdą".
Autor: am / Źródło: Sky News, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Zaha Hadid Architects