Pierwszy w historii kina ręcznie malowany film animowany "Twój Vincent" w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana otrzymał Europejską Nagrodę Filmową w kategorii Europejskiego Pełnometrażowego Filmu Animowanego. Europejskim Pełnometrażowym Filmem Dokumentalnym 2017 został "Komunia" w reżyserii Anny Zameckiej.
Podczas trwającej w sobotni wieczór jubileuszowej 30. gali wręczenia Europejskich Nagród Filmowych przyznawanej przez Europejską Akademię Filmową (EFA) polsko-brytyjski film "Twój Vincent" został uznany za najlepszy tegoroczny pełnometrażowy film animowany.
- Miałam wiele szczęścia, że spotkałam ludzi, którzy uwierzyli w ten projekt - powiedziała Dorota Kobiela, odbierając nagrodę. Szczególne podziękowania skierowała do stojącego obok współtwórcy filmu Hugh Welchmana, który prywatnie jest jej mężem.
Welchman podkreślił, że dzięki wolnej i otwartej Europie miał szansę spotkać swoją żonę, jednocześnie najlepszą partnerkę w tworzeniu filmów.
- Vincent van Gogh był Europejczykiem. Dzięki temu, że mógł swobodnie po Europie się poruszać, został takim artystą, jakim był. Powinniśmy trzymać granice otwarte - podkreślił Welchman.
Pierwszy taki film w historii
To pierwszy w historii film pełnometrażowy stworzony w pełni techniką malarską. Najpierw nakręcono do niego zdjęcia z udziałem aktorów, następnie wyświetlano na płótnie pojedyncze kadry, które artyści klatka po klatce odmalowywali, by stworzyć ujęcie. Do nakręcenia filmu wykorzystano 65 tysięcy obrazów namalowanych przez 125 malarzy z 20 krajów - 65 z Polski, 60 z zagranicy - którzy zostali wybrani na podstawie pięciu tysięcy nadesłanych zgłoszeń. Film współtworzyli malarze 15 narodowości - pochodzący między innymi ze Stanów Zjednoczonych, Grecji, Ukrainy - którzy nigdy się nie spotkali. Pracowali w Grecji, Wrocławiu i Gdańsku. Łącznie zużyli trzy tysiące litrów farby.
"Chciałem pokazać melancholię Vincenta"
Inicjatorką powstania filmu, jak opowiadał podczas premiery na festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu reżyser Hugh Welchman, była współreżyserka Dorota Kobiela - "artystka działająca na wielu płaszczyznach". - Jej zainteresowaniem jest nie tylko film, ale też malarstwo. W tamtym okresie, w 2007 roku, była na etapie ponownego czytania listów Vincenta van Gogha - powiedział Welchman.
- "Twój Vincent" to próba połączenia tego wszystkiego, czym interesowała się do tej pory, w jedną całość. Chciała namalować to sama, pokazać te wyjątkowe emocje i wyjątkową postać, w filmie krótkometrażowym. Wybiłem jej z głowy ten pomysł, zaproponowałem zrobienie filmu pełnometrażowego z wykorzystaniem 65 tysięcy połączonych obrazów - podkreślił.
- Chcieliśmy pokazać historię Vincenta van Gogha. Naszą wielką frustrację powodowało, że mieliśmy tylko 94 minuty na przedstawienie całego jego życia. Chcieliśmy uchwycić ducha Vincenta van Gogha, pokazać go przez pryzmat jego twórczości malarskiej. (...) Przez ten film chciałem połączyć dwie perspektywy - życia i malarstwa. Chciałem pokazać melancholię Vincenta, jego samotność i to, że jego malarstwo wynikało z przeżyć wewnętrznych - dodał reżyser.
Zdaniem Kobieli nie dałoby się stworzyć takiego filmu o innym malarzu. - Ma szeroką gamę tematów, pokazuje życie, twórczość van Gogha. Jest bardzo intymny: są tam rzeczy malarza, jego przyjaciele, pokój, buty. Są to elementy układanki, które składają się na całe uniwersum jego życia. Nie widzę innych malarzy, o których można by nakręcić pełen metraż - powiedziała.
Zamecka z kolejną nagrodą
Europejskim Pełnometrażowym Filmem Dokumentalnym 2017 został debiut Anny Zameckiej "Komunia".
- Przede wszystkim chciałam podziękować Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej, który nie tylko współfinansował mój film, ale dał mi możliwość zrobienia tego filmu dokładnie tak jak chciałam. Życzę sobie i wam wszystkim, żebyśmy zawsze mogli w taki sposób pracować i nigdy nie przyjmowali tego za pewnik - powiedziała wzruszona reżyserka.
Bohaterką "Komunii", wyprodukowanej między innymi przez Szkołę Wajdy, jest 14-letnia Ola, która nie tylko opiekuje się niewydolnym ojcem, niepełnosprawnym bratem i mieszkającą osobno matką, obecną głównie przez telefon, ale przede wszystkim stara się na powrót złożyć rodzinę w całość. Żyje nadzieją, że uda jej się ściągnąć nieobecnego rodzica do domu. Pretekstem do spotkania z nim jest komunia święta 13-letniego Nikodema. Dziewczynka bierze na siebie całą odpowiedzialność za przygotowanie idealnej rodzinnej uroczystości.
Dokument jest jedną z najczęściej nagradzanych tegorocznych polskich produkcji. Na swoim koncie takie wyróżnienia, jak: Nagroda Tygodnika Krytyki Filmowej na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno, Nagroda Główna w Konkursie Filmów Dokumentalnych na Warszawskim Festiwalu Filmowym, Nagroda "Silver Eye" w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Jihlavie, Young Eyes Film Award na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku czy Grand Prix dla najlepszego filmu dokumentalnego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego "Listapad" w Mińsku.
Ponadto debiut Zameckiej zdobył Nagrodę SOS-Kinderdorfer Weltweit na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych "DOK.fest" w Monachium czy Nagrody dla najlepszego dokumentu na festiwalach TRT Docementary Awards w Stambule, OsloPix w Norwegii, White Goose Award w Korei Południowej, Nagrodę Główną na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych Yamagata w Japonii czy Polską Nagrodę Filmową "Orzeł 2017" za najlepszy film dokumentalny.
Nagroda za kostiumy
Podczas gali nagrodę odebrała również kostiumografka Katarzyna Lewińska. Wyróżniona została za kostiumy do filmu "Pokot" w reżyserii Agnieszki Holland i Kasi Adamik.
Autor: tmw//now / Źródło: tvn24.pl, PAP