Sąd Najwyższy USA zajmie się sprawą zabawki dla psów Bad Spaniels firmy VIP Products, która swoim wyglądem przypomina słynne whiskey Jack Daniel’s. Producent amerykańskiego alkoholu twierdzi, że zabawka wprowadza konsumentów w błąd, podczas gdy producent zabawki uważa, że to jedynie parodia trunku.
Sprawa toczy się już od 2014 roku, gdy VIP Products zaczął sprzedawać swoją zabawkę dla psów. Wówczas producent amerykańskiej whiskey Jack Daniel's zaapelował o zaprzestanie sprzedaży, a VIP Products skierował sprawę do sądu w Arizonie, aby ten orzekł, czy zabawka narusza prawa do znaku towarowego whiskey i może pozostać na rynku. Sprawę wygrał producent alkoholu, ale potem przegrał apelację.
Sąd drugiej instancji stwierdził, że zabawka jest jedynie pracą twórczą z "humorystycznym przesłaniem", prawo do czego gwarantuje pierwsza poprawka do konstytucji USA, dotycząca wolności słowa. Dlatego Jack Daniel's postanowił o skierowaniu sprawy do Sądu Najwyższego, który początkowo odrzucił wniosek, ale w poniedziałek 21 listopada zdecydował, że zajmie się sprawą.
Jak wygląda kontrowersyjna zabawka
Zabawka Bad Spaniels ma kształt butelki słynnego whiskey, jest w kolorze bursztynowym, podobnie jak Jack Daniel's, znajduje się też na niej podobna czarno-biała etykieta. Na oryginalnej butelce widnieją napisy "Old No. 7 brand" i "Tennessee Sour Mash Whiskey", a na zabawce: "The Old No. 2 on Your Tenessee Carpet". Poza tym, podczas gdy na whiskey napisano, że zawiera 40 proc. alkoholu, na zabawce są to napisy: "43% Poo by Vol." i "100% Smelly".
Zabawka jest sprzedawana od 2014 roku, kosztuje między 13 a 20 dolarów. Na jej opakowaniu napisano małą czcionką, że produkt nie jest związany z oryginalną whiskey, ale to, wraz argumentacja, że zabawka to swego rodzaju żart czy też parodia, nie przekonuje producenta alkoholu.
ZOBACZ TEŻ: Los czekoladowych zajączków przesądzony: te niewłaściwe mają zostać zniszczone. Jest wyrok sądu
"Producent whiskey nie ma poczucia humoru"
Prawniczka producenta whiskey Lisa Blatt wskazała, że strategia przyjęta przez producenta zabawek jest myląca dla konsumentów. "Z pewnością każdy lubi dobry żart. Ale motywowany zyskiem "żart" wprowadza konsumentów w błąd, wykorzystując ciężko wypracowane dobre imię Jacka Danielsa" - stwierdziła. Jej zdaniem jeśli producent może wprowadzać konsumentów w błąd za pomocą zabawek dla psów, "inne zabawne podmioty naruszające prawo" mogą robić to samo w innych przypadkach. Podała też przykład sytuacji, w której dzieci trafiały do szpitala po tym, jak spożyły produkty wyglądające jak słodycze, w których tak naprawdę znajdowała się marihuana.
Prawnicy firmy VIP Products twierdzą natomiast, że producent whiskey "nie ma poczucia humoru". W piśmie skierowanym do Sądu Najwyższego stwierdzili, że Jack Daniel's "prowadzi wojnę" przeciwko firmie za to, że "miała odwagę wyprodukowania pełnej kalamburów parodii" ich butelki.
Po stronie whiskey stanęło jednak kilka innych firm, w tym producent jeansów Levi Strauss, według których sprawa jest istotna z punktu widzenia prawa znaków handlowych. Spór ma być rozpatrywany przez Sąd Najwyższy na początku przyszłego roku, a wyrok może zapaść przed wakacjami.
Źródło: CBS News, Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Amazon