Do kościoła Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Tomaszowie Lubelskim powrócił XVIII-wieczny konfesjonał z malowidłami przedstawiającymi świętego Grzegorza i świętą Marię Magdalenę. W trakcie renowacji okazało się, że do obramowania stolarki konfesjonału użyto aurypigmentu. To znany już od starożytności, ale rzadko stosowany minerał, który po starciu na proszek służył jako pigment do barwienia farb.
- Mam ponad 30 lat doświadczenia w tej pracy. Realizowałem prace konserwatorskie w wielu kościołach w Polsce. Drugiego tak unikatowego konfesjonału nie widziałem nigdzie – mówi Marek Trocha z Pracowni Konserwacji Zabytków "Aeikon".
Chodzi o XVIII-wieczny konfesjonał, który wrócił niedawno do - wzniesionego w XVII wieku - kościoła Zwiastowania NMP w Tomaszowie Lubelskim.
Konfesjonał stał w pomieszczeniach gospodarczych
– Do tej pory przechowywany był w pomieszczeniach gospodarczych. Był w tragicznym stanie. Sporo złego wyrządziły mu drewnojady i wcześniejsze remonty. Teraz, po przeprowadzeniu przez nas prac konserwatorskich, wrócił na swoje pierwotne miejsce, czyli vis-à-vis ambony – zaznacza nasz rozmówca.
Front i zaplecek konfesjonału ozdabiają dwa malowidła figuralne. Jedno przedstawia świętego Grzegorza, drugie - pokutującą Marię Magdalenę. – Wrażenie robi też marmoryzacja. Czyli imitująca marmur polichromia, w tym wypadku, na drewnianych ścianach – mówi konserwator.
W kościele był od początku
Ciekawych imitacji - jak podkreśla konserwator - jest tu zresztą więcej. Przeprowadzone podczas prac konserwatorskich badania chemiczne wykazały bowiem, że obramowania stolarki konfesjonału - choć tak się może wydawać na pierwszy rzut oka - nie zostały wcale wykonane ze złota.
- Przy ich tworzeniu użyto aurypigmentu. To, znany już od czasów starożytności, ale rzadko stosowany minerał, który po starciu na proszek używany był jako pigment do barwienia farb - zaznacza Trocha.
Dzięki badaniom chemicznym udało się potwierdzić, że konfesjonał stanowił pierwotne wyposażenie kościoła Zwiastowania NMP.
- Okazało się bowiem, że ten sam pigment został użyty do wykonania złocistych gwiazdek na podniebiu balustrady chóru. Teraz wiadomo, że - wbrew temu co do tej pory sądzono – konfesjonał nie był tu przeniesiony z istniejącego w Tomaszowie Lubelskim w XVIII wieku kościoła Ojców Trynitarzy – zaznacza konserwator.
W planach kolejne remonty
Z tego ostatniego kościoła pochodzą za to dwa obrazy, które zostały odrestaurowane w ramach tych samych prac. - Jeden z nich przedstawia ustanowienie zakonu trynitarzy, a drugi pokazuje, że jeden z zakonników przywrócił do życia zmarłego. Tak jak Jezus zrobił to w przypadku Łazarza. Obrazy, podobnie jak konfesjonał pochodzą z XVIII wieku. Do kościoła Zwiastowania NMP trafiły po kasacie zakonu w 1783 roku – podkreśla Trocha.
Prace konserwatorskie wykonane zostały dzięki dofinansowaniu z budżetu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz budżetu wojewody lubelskiego, którego dysponentem jest Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Parafia ma też w planach odrestaurowanie stalli, czyli ław ustawionych przy bocznych ścianach prezbiterium.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: WUO w Lublinie