Rozwój sztucznej inteligencji wywołuje szereg pytań, dotyczących m.in. przyszłości wielu profesji. Zdaniem naukowców wyparcie przez AI nie grozi na razie księgowym. Gdy Chat GPT i grupa studentów otrzymali pytania z egzaminu na księgowego, lepiej poradzili sobie z nimi ludzie. Co więcej, badacze mają nadzieję, że sztuczna inteligencja pomoże udoskonalić proces nauczania kandydatów do tego zawodu.
Naukowcy z Uniwersytetu Brighama Younga (BYU) w amerykańskim Provo i ze 186 innych uczelni o wynikach, jakie Chat GPT uzyskał w egzaminie na księgowego, poinformowali w artykule dla czasopisma "Issues in Accounting Education". Jak wskazali, Chat GPT - a dokładniej jego pierwsza wersja - poprawnie odpowiedział na 47,4 proc. spośród 28 085 pytań. Naukowcy w ramach badań poprosili grupę studentów o rozwiązanie tych samych zadań - i ci odpowiedzieli poprawnie na 76,7 proc.
ZOBACZ TEŻ: Sztuczna inteligencja zdała egzaminy prawnicze i biznesowe na uczelniach. Popełniła też "zaskakujące błędy"
Chociaż, jak przekonują badacze w komunikacie na stronie Uniwersytetu Brighama Younga, wydajność Chat GPT była "imponująca", generator tekstu okazał się słabszy od studentów w szeregu zagadnień związanych z podatkami czy finansami, "prawdopodobnie dlatego, że miał problemy z procesami matematycznymi". Lepszy od studentów okazał się natomiast w dziedzinie audytów.
Chat GPT - z jakimi pytaniami poradził sobie najlepiej?
ChatGPT radził sobie lepiej w przypadku pytań typu prawda/fałsz (odpowiedział poprawnie na 68,7 proc. z nich) i pytań wielokrotnego wyboru (59,5 proc. poprawnych odpowiedzi). Miał jednak problemy z pytaniami wymagającymi krótkiej wypowiedzi (wynik między 28,7 proc. a 39,1 proc.). - Nie jest idealny - oceniła jedna ze studentek biorących udział w badaniach, zaznaczając, że "próba uczenia się wyłącznie za pomocą Chat GPT to głupota".
- Kiedy ta technologia pojawiła się po raz pierwszy, wszyscy martwili się, że studenci mogą teraz oszukiwać z jej pomocą - powiedział z kolei główny autor badań David Wood, profesor rachunkowości na BYU. - Ale okazje do oszukiwania istniały zawsze. Jeśli chodzi o nas, staramy się skupić na tym, co możemy teraz zrobić z tą technologią, a czego nie mogliśmy zrobić wcześniej, aby udoskonalić proces nauczania w przypadku wykładowców i proces uczenia się w przypadku studentów - dodał.
W czym pomoże sztuczna inteligencja
Autorzy badań podkreślają, że analizując odpowiedzi udzielone przez Chat GPT, odkryli kilka tendencji w jego zachowaniu: generator tekstu nie zawsze rozpoznaje, kiedy popełnia "bezsensowne błędy", często wyjaśnia swoje odpowiedzi, nawet jeśli są one błędne, a także "wymyśla fakty".
Naukowcy spodziewają się, że Chat GPT-4 będzie w stanie "w ekspresowym tempie" uniknąć błędów, jakie odnotowano w artykule. Jednocześnie podkreślają, że sztuczna inteligencja stwarza przede wszystkim nadzieję na zwiększenie efektywności nauczania i procesu uczenia się. - Daje szansę na zastanowienie się, czy uczymy informacji o wartości dodanej, czy nie - przyznała współautorka badania Melissa Larson.
Źródło: publications.aaahq.org, news.byu.edu
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock