Rak jajnika może zostać wykryty osiem miesięcy przed diagnozą dzięki danym z kart lojalnościowych dotyczących leków dostępnych bez recepty - wynika z nowych badań brytyjskich naukowców. Dr David Crosby z Cancer Research UK przyznał, że "innowacyjne badania" mogą pomóc w walce z nowotworem, który "często jest diagnozowany późno i naśladuje objawy innych, bardziej łagodnych schorzeń".
Statystyki wskazują, że rak jajnika jest najgorzej rokującym nowotworem ginekologicznym. Z danych opublikowanych na portalu onkologicznym Zwrotnik Raka w 2021 roku wynika, że w Polsce na 5-letnie przeżycie może liczyć ok. 40 proc. chorych. W Wielkiej Brytanii na nowotwór jajnika rocznie umiera 4 tys. kobiet. Tylko jedna trzecia chorych jest diagnozowana na tyle wcześnie, by zwiększyć szanse przeżycia.
Naukowcy z Imperial College London uważają, że we wcześniejszej diagnozie mogą pomóc dane z popularnych w Wielkiej Brytanii kart lojalnościowych używanych podczas zakupów. "Korzystając z danych dotyczących zakupów, nasze badania wykazały zauważalny wzrost zakupów leków przeciwbólowych i na niestrawność wśród kobiet z rakiem jajnika do ośmiu miesięcy przed diagnozą, w porównaniu z kobietami bez raka jajnika" - przekazał główny autor badań, dr James Flanagan, w komunikacie opublikowanym w czwartek 26 stycznia na stronie uniwersytetu.
ZOBACZ TEŻ: Mrówki potrafią wykryć zapach raka w moczu
Naukowcy przeanalizowali dane z sześciu lat
Zdaniem Flanagana odkrycie sugeruje, że kobiety próbują leczyć się w domu na własną rękę "na długo przed uznaniem objawów za wystarczająco niepokojące, aby udać się do lekarza pierwszego kontaktu". Jak dodał, ma nadzieję, że wyniki nowych badań mogą doprowadzić do tego, że objawy raka jajnika będą "rozpoznawane wcześniej i poprawią się możliwości leczenia pacjentek".
Zespół naukowców na przestrzeni sześciu lat przeanalizował dane z kart lojalnościowych 283 klientek dwóch brytyjskich sieci handlowych. U 153 z nich zdiagnozowano raka jajnika. Pacjentki zaczęły rozpoznawać objawy średnio 4,5 miesiąca przed diagnozą i odwiedzać swojego lekarza pierwszego kontaktu około miesiąca później. Pełne wyniki badań zostały opublikowane przez JMIR Public Health and Surveillance.
"Innowacyjne badania"
Dr David Crosby, kierujący badaniami nad zapobieganiem i wczesnym wykrywaniem w Cancer Research UK, organizacji charytatywnej wspierającej badania nad chorobami nowotworowymi, przyznał, że badania takie jak te są "doskonałym przykładem tego, jak możemy wykorzystać bogactwo informacji epoki cyfrowej, pomagając we wcześniejszym wykryciu raka".
"To niesamowite, że te innowacyjne badania, wykorzystujące karty lojalnościowe, coś, co większość z nas nosi w portfelu, mogą pomóc kobietom z rakiem jajnika, który często jest diagnozowany późno i naśladuje objawy innych, bardziej łagodnych schorzeń" - czytamy na stronie Imperial College London.
Źródło: Zwrotnik Raka, Imperial College London
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock