Dziewczęta za te same wyniki w nauce dostają lepsze oceny niż chłopcy - wynika z badań włoskich naukowców. Różnica pomiędzy ocenami dziewcząt i chłopców jest tym większa, im liczniejsze są klasy. Badacze ustalili, dlaczego tak jest - odpowiadać mają za to dwa mechanizmy, którymi podświadomie kierują się nauczyciele.
Analiza danych dotyczących niespełna 39 tysięcy włoskich uczniów opublikowana została w poniedziałek na łamach British Journal of Sociology of Education. Jej wyniki wskazują, że dziewczynki zwykle są w szkole faworyzowane przez nauczycieli. Wskazano, że nawet jeśli uczniowie cechują się identycznymi kompetencjami, nauczyciele nieintencjonalnie stawiają wyższe oceny dziewczętom.
Dziewczynki mają lepsze oceny
By zbadać różnice w ocenach naukowcy przeanalizowali rezultaty osiągane przez włoskich uczniów w wieku 15-16 lat. Porównano wyniki anonimowych, wystandaryzowanych testów z zakresu matematyki i języków obcych z ocenami otrzymywanymi przez nastolatków na lekcjach z tych przedmiotów. W anonimowych testach z matematyki lepsze wyniki zdobywali chłopcy, zaś z językami lepiej radziły sobie dziewczynki. Różnice te nie były jednak odzwierciedlone w ocenach, które uczniowie otrzymywali na lekcjach - tam dziewczęta zbierały wyższe oceny z obu przedmiotów.
Następnie badacze przeanalizowali zebrane wyniki pod kątem rodzaju i wielkości szkoły, stażu oraz płci nauczyciela, a także liczebności i zróżnicowania płciowego klas. Jak się okazało, tylko w przypadku przedmiotów matematycznych czynniki te wpływały na ocenianie. Różnica pomiędzy ocenami dziewcząt i chłopców była ponadto tym większa, im liczniejsze były klasy.
Podświadomość nauczycieli
Zdaniem autorów badania na lepsze oceny dziewcząt wpływają dwa podświadome zachowania nauczycieli. Po pierwsze, stawiając niższe oceny chłopcom nagradzają oni cechy charakteru, które ułatwiają im pracę, a które też tradycyjnie przypisywane są płci żeńskiej, takie jak spokój i schludność.
Według naukowców, nauczyciele mają też podwyższać oceny dziewcząt z matematyki, gdyż z przedmiotem tym statystycznie lepiej radzą sobie chłopcy. Działanie to ma na celu zapobiegnięcie zniechęcaniu się dziewcząt do nauki tego przedmiotu. Jednocześnie nie działają oni analogicznie w przypadku chłopców, którzy zwykle słabiej radzą sobie z językami.
Jak zastrzegają autorzy badań, zostały one przeprowadzone wyłącznie na włoskich uczniach, nie ma więc pewności czy podobne różnice w ocenianiu dziewcząt i chłopców występują również w innych państwach.
Źródło: Forbes, British Journal of Sociology of Education, Sky News
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock