Na ceremonię otwarcia najdłuższego na świecie tunelu kolejowego do Szwajcarii przybyli czołowi politycy europejscy, w tym niemiecka kanclerz Angela Merkel, francuski prezydent Francois Hollande i szef włoskiego rządu Matteo Renzi.
17 minut w ciemnościach
Liczący 57,1 km tunel kolejowy Gottharda jest najdłuższym, najgłębiej położonym i najnowocześniejszym na świecie.
Znajdujące się u podnóża Alp połączenie kolejowe budowano przez 17 lat. Jest częścią ogromnego projektu, wartego 23 mld franków szwajcarskich, który zakłada rozwój infrastruktury, transport pasażerów i towarów między północną a południową Europą, które dzieli pasmo alpejskie.
Projekt został wykonany zgodnie z harmonogramem oraz zaplanowanym budżetem. Podróż w tunelu będzie trwać 17 minut. Każdego dnia około 65 pociągów osobowych oraz 260 towarowych będzie przemierzać podziemną trasę. Nowy tunel skróci czas podróży między Bazyleą a Mediolanem o godzinę.
Nowoczesna technologia umożliwiła skonstruowanie płaskiej trasy. Pozwala to na użycie nie trzech, jak ma to miejsce w przypadku wzniesień i krętych dróg, ale jednej lokomotywy.
Loteria biletowa
Budowa tunelu ruszyła w 1998 roku po decyzji szwajcarskich obywateli wyrażonej w referendum. W październiku 2010 roku nastąpiło spotkanie dwóch ekip, drążących podziemny korytarz. Od tego czasu montowano niezbędne elementy konstrukcyjne. Inżynierowie musieli zmierzyć się z 73 rodzajami skał o różnej skali twardości. Dziewięciu pracowników zmarło podczas robót.
Pierwszych 500 szczęśliwców oraz gości, którzy wylosowali bilet na loterii, będzie mogło udać się w inauguracyjną podróż. W loterii wzięło udział 130 tys. osób.Nowy tunel jest częścią dużego projektu, który ma umożliwić przewóz dużych ładunków dzięki minimalnej wysokości korytarza równej 4 m. W jego skład wchodzi również działający tunel Loetschberg oraz budowany tunel Cereti. Przedsięwzięcie ma zakończyć się w 2020 roku.
Nowy tunel w Szwajcarii
Autor: PMB//ms/bgr / Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Materiały prasowe/gfx.sueddeutsche.de