Bunkrowanie "floty cieni" na Bałtyku. Media o rosyjskich powiązaniach tankowca

Tankowiec, który zaopatruje w paliwo statki tak zwanej rosyjskiej floty cieni, powiązany jest z rosyjskim oligarchą i łotewskim magnatem naftowym - poinformowała w sobotę szwedzka telewizja SVT. Statek jest zakotwiczony na Morzu Bałtyckim na wschód od Gotlandii.
TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Według SVT właścicielami operującej tankowcem łotewskiej spółki Fast Bunkering są obywatele Łotwy Aleksiej Tjulets i Sergiej Pasters. Mężczyźni posiadają zarazem odpowiednio obywatelstwo rosyjskie i maltańskie. Jak podano, łotewska firma od 2022 roku sprzedała paliwo ponad 500 statkom, z których prawie wszystkie były w drodze do lub z Rosji.

Mierzący 125 metrów długości tankowiec Zircone działa jako pływająca stacja benzynowa, zasilając flotę cieni
Mierzący 125 metrów długości tankowiec Zircone działa jako pływająca stacja benzynowa, zasilając flotę cieni
Źródło: Greenpeace / Will Rose

Podejrzenie o sprzedaż rosyjskiego paliwa

Szwedzka telewizja zwróciła uwagę, że obaj przedsiębiorcy zajmują się handlem ropą od kilkudziesięciu lat, a w 2022 roku byli bohaterami dziennikarskiego śledztwa niezależnych białoruskich mediów.

- Tych dwóch biznesmenów kilkakrotne było podejrzewanych o kreatywne działanie w celu omijania sankcji nałożonych na ropę naftową z Rosji i Białorusi. Na tej podstawie nie można wykluczyć, że u wybrzeży Gotlandii również mamy do czynienia z rosyjskimi produktami naftowymi - ocenił, cytowany przez SVT, dziennikarz Stanisław Iwaszkiewicz z Białoruskiego Centrum Śledczego.

Estońskie służby specjalne KAPO latem 2023 roku dokonały przeszukań w spółce Fast Bunkering w Tallinie o nazwie NT Bunkering. Podejrzenia dotyczą łamania sankcji dotyczących rosyjskich produktów naftowych, m.in. poprzez fałszowanie kodów celnych.

Szef Fast Bunkering Aleksiej Wołkow potwierdził SVT, że właścicielami zarządzanej przez niego firmy są Tjulets i Pasters, ale zaprzeczył jakoby sprzedawane z tankowca u wybrzeży Gotlandii paliwo pochodziło z Rosji.

Czy można zatrzymać bunkrowanie?

Według SVT szwedzkie władze analizują, czy można powstrzymać odbywający się na Morzu Bałtyckim proceder bunkrowania (zatankowanie paliwa do dalszej żeglugi morskiej). Fast Bunkering wykorzystuje do tego zarejestrowany na Cyprze tankowiec M/S Zircone. Jednostka może zmieniać pozycje i operować na wodach międzynarodowych.

Własne dochodzenie zapowiedziało łotewskie ministerstwo spraw zagranicznych.

W sprawie znaczenie ma również ryzyko zanieczyszczenia środowiska. Tzw. flota cieni, czyli wyeksploatowane i często niemające ubezpieczenia statki, są uważane przez ekspertów za "tykające bomby ekologiczne". W ubiegłym tygodniu aktywiści organizacji Greenpeace w ramach protestu napisali na burcie tankowca hasło: "Oil fuels war - People want peace" (Ropa napędza wojnę - ludzie chcą pokoju).

Zobacz także: