W środę przedstawiciele H&M nieoczekiwanie poinformowali o zmianach na czele firmy. Daniel Ervér, związany z firmą od lat, przejął stanowisko dyrektora generalnego od Heleny Helmersson - przekazał Reuters. To odpowiedź na wyniki szwedzkiego giganta handlowego, które w dalszym ciągu pozostają w tyle za rywalami, takimi jak Inditex i Shein.
Akcje H&M spadły o 12 proc. po tym, jak firma ujawniła, że sprzedaż w grudniu i styczniu spadła o 4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Helmersson, która odeszła ze stanowiska dyrektora generalnego po czterech latach, stwierdziła, że ta rola była "bardzo wymagająca" i nie miała już energii, aby dalej ją pełnić.
Ostra konkurencja na rynku odzieży
Nowy dyrektor generalny Daniel Ervér jest związany z firmą od 18 lat. W ostatnim czasie sprawował funkcję dyrektora podstawowej marki H&M i rolę tę będzie sprawował równolegle do obowiązków dyrektora generalnego. W wywiadzie z agencją Reuters Ervér powiedział, że wyraził swoje zainteresowanie objęcia tego stanowiska w grudniu, a zarząd podjął decyzję w środę rano.
H&M jest drugim co do wielkości notowanym na giełdzie sprzedawcą detalicznym odzieży. Jednak spółka ma trudności z konkurowaniem z numerem jeden - Inditexem, właścicielem Zary, i Shein - internetowym gigantem taniej mody z Chin, które odnotowały znacznie silniejsze wzrosty sprzedaży.
- Myślę, że po przeanalizowaniu liczb rynek z radością przyjmie tę zmianę – powiedział Adil Shah, menedżer portfela w Storebrand w Oslo, który posiada akcje H&M.
W ostatnim czasie H&M skupił się raczej na rentowności niż na wielkości sprzedaży. Firma zamierza w tym roku osiągnąć marżę operacyjną na poziomie 10 proc. i tnie koszty poprzez zamykanie sklepów i zwolnienia.
- Cel rentowności na poziomie 10 procent zostaje utrzymany. Będziemy ciężko pracować, aby go osiągnąć – powiedział Erver agencji Reuters, która zauważa, że marża operacyjna H&M w czwartym kwartale spadła do 7,2 proc. z 7,8 proc. w trzecim kwartale.
Wyniki H&M na tle konkurencji
Mierząc w walutach lokalnych, sprzedaż od 1 grudnia do 29 stycznia – początku pierwszego kwartału finansowego – spadła o 4 proc. w porównaniu ze wzrostem o 5 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku. Sprzedaż w czwartym kwartale również spadła o 4 proc., więcej niż oczekiwał rynek. Marża operacyjna Inditexu w okresie dziewięciu miesięcy do końca października wyniosła 20,3 proc. W tym samym okresie sprzedaż wzrosła o 11,1 proc.
Zysk operacyjny H&M w czwartym kwartale wyniósł 4,33 miliarda koron (415,4 miliona dolarów), w porównaniu z 821 milionami rok wcześniej, ale poniżej 4,57 miliarda oczekiwanego przez analityków. Ekonomiści JPMorgan stwierdzili, że wyniki są rozczarowujące, a słaby zysk H&M za czwarty kwartał "nieznacznie zmniejsza wiarygodność" docelowej marży na poziomie 10 proc.
Karl-Johan Persson, prezes H&M i wnuk założyciela Erlinga Perssona, powiedział, że firma ma w tym roku silną pozycję i "dobre warunki do wprowadzenia dalszych ulepszeń". Rodzina Perssonów posiada 51 proc. udziałów w H&M.
Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock