Jak zastrzec PESEL w urzędzie? Jest wzór wniosku

Wzór wniosku
Konieczny o zastrzeganiu numeru PESEL
Źródło: TVN24
Zastrzeżenie numeru PESEL jest możliwe w urzędzie gminy. Aby skorzystać z takiego rozwiązania, trzeba wypełnić wniosek. Jego wzór określono w rozporządzeniu, które weszło w życie w piątek. Wyjaśniamy, jakie informacje trzeba podać w takim wniosku.

Od piątku można zastrzec numer PESEL. Zgodnie z przepisami może tego dokonać każdy pełnoletni posiadacz numeru PESEL za pomocą strony mobywatel.gov.pl lub w urzędzie gminy. Wzór wniosku o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL składanego w organie gminy opublikowano w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji, które weszło w życie w piątek.

Czytaj także: Zastrzeżenie numeru PESEL. Ekspert wskazuje, kto koniecznie powinien to zrobić

Wzór takiego wniosku składa się z dwóch stron i trzeba go wypełnić wielkimi literami.

Wzór wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL

Na wstępie trzeba podać dane osoby, której dotyczy wniosek: numer PESEL, imię (imiona) i nazwisko. Trzeba również wyrazić zgodę na przekazanie do rejestru danych kontaktowych imienia, nazwiska oraz numeru PESEL.

Dodatkowo można podać numer telefonu komórkowego oraz adres e-mail. Nie jest to obowiązkowe, ale - jak zaznaczono - "ułatwi kontakt w sprawie zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL".

Wnioskodawca ma dwie możliwości. Można wnieść o zastrzeżenie numeru PESEL lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL. W tym celu w odpowiednim miejscu trzeba wstawić znak "X".

Pierwsza strona
Pierwsza strona
Źródło: gov.pl

Przewidziano również możliwość złożenia wniosku przez opiekuna prawnego, kuratora albo pełnomocnika. Pola do wypełnienia w takim przypadku są na drugiej stronie wniosku. Kiedy wniosek składamy jako opiekun lub kurator, trzeba podać imię i nazwisko oraz rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości. W przypadku składania wniosku jako pełnomocnik trzeba dodatkowo napisać uzasadnienie złożenia wniosku.

"Złożenie wniosku przez pełnomocnika jest możliwe w przypadku choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody" - wyjaśniono.

Ostatnim krokiem jest wpisanie miejscowości, daty oraz własnoręczny podpis wnioskodawcy.

Na końcu jest też miejsce na adnotacje urzędowe, które wypełnia urzędnik. Chodzi o sposób ustalenia tożsamości osoby składającej wniosek.

Druga strona
Druga strona
Źródło: gov.pl
TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: