Od piątku można zastrzec numer PESEL. Zgodnie z przepisami może tego dokonać każdy pełnoletni posiadacz numeru PESEL za pomocą strony mobywatel.gov.pl lub w urzędzie gminy. Wzór wniosku o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL składanego w organie gminy opublikowano w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji, które weszło w życie w piątek.
Czytaj także: Zastrzeżenie numeru PESEL. Ekspert wskazuje, kto koniecznie powinien to zrobić
Wzór takiego wniosku składa się z dwóch stron i trzeba go wypełnić wielkimi literami.
Wzór wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL
Na wstępie trzeba podać dane osoby, której dotyczy wniosek: numer PESEL, imię (imiona) i nazwisko. Trzeba również wyrazić zgodę na przekazanie do rejestru danych kontaktowych imienia, nazwiska oraz numeru PESEL.
Dodatkowo można podać numer telefonu komórkowego oraz adres e-mail. Nie jest to obowiązkowe, ale - jak zaznaczono - "ułatwi kontakt w sprawie zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL".
Wnioskodawca ma dwie możliwości. Można wnieść o zastrzeżenie numeru PESEL lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL. W tym celu w odpowiednim miejscu trzeba wstawić znak "X".
Przewidziano również możliwość złożenia wniosku przez opiekuna prawnego, kuratora albo pełnomocnika. Pola do wypełnienia w takim przypadku są na drugiej stronie wniosku. Kiedy wniosek składamy jako opiekun lub kurator, trzeba podać imię i nazwisko oraz rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości. W przypadku składania wniosku jako pełnomocnik trzeba dodatkowo napisać uzasadnienie złożenia wniosku.
"Złożenie wniosku przez pełnomocnika jest możliwe w przypadku choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody" - wyjaśniono.
Ostatnim krokiem jest wpisanie miejscowości, daty oraz własnoręczny podpis wnioskodawcy.
Na końcu jest też miejsce na adnotacje urzędowe, które wypełnia urzędnik. Chodzi o sposób ustalenia tożsamości osoby składającej wniosek.
Autorka/Autor: mb
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock