Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2025 roku była niższa niż przed rokiem o 0,3 procent - podał Główny Urząd Statystyczny. Z kolei w cenach bieżących sprzedaż w ubiegłym miesiącu wzrosła o 0,6 procent rok do roku.
W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 14,3 proc.
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych rdr o 0,4 proc. oraz o 14,9 proc. w ujęciu mdm.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 1,6 proc. rdr.
Sprzedaż z podziałem na grupy
W marcu 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej "ogółem": - "pozostałe" (o 12,2 proc.), - "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (o 9,4 proc.), - "paliwa stałe, ciekłe i gazowe" (o 0,1 proc.).
Wzrost sprzedaży obserwowano natomiast w grupach: - "pojazdy samochodowe, motocykle, części" (o 18,4 proc.), - "meble, rtv, agd" (o 12,9 proc.), - "tekstylia, odzież, obuwie" (o 6,7 proc.), - "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" (o 5,0 proc.), - "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (o 1,0 proc.).
Sprzedaż detaliczna w internecie
Jak podał GUS w marcu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 13,1 proc. wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży "ogółem” zwiększył się z 8,0 proc. do 9,0 proc.
"Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup 'tekstylia, odzież, obuwie' (z 23,0 proc. przed rokiem do 27,2 proc.) oraz 'meble, rtv, agd' (odpowiednio z 17,1 proc. do 17,9 proc.). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (z 23,3 proc. do 19,9 proc.)" - stwierdzono w komunikacie.
Sprzedaż w marcu 2025. Komentarze
Analitycy Banku Pekao napisali w mediach społecznościowych, że "ten odczyt z marcowej trójki najmniej martwi. W sprzedaży wydarzyły się dwie rzeczy: późna Wielkanoc obniżyła sprzedaż żywności, ale ładnie odbija sprzedaż dóbr trwałych".
Dodali też: "Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry".
Zespół ING Economics Poland stwierdził w komentarzu, że "na wynikach marca ciążył efekt świąt". "W 2024 większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu, co podbiło bazę, a w tym roku Wielkanoc przypadła w połowie kwietnia. Konsumenci pozostają jednak ostrożni" - dodali.
"Dopełnienie względnie mizernych danych za marzec - sprzedaż detaliczna odnotowuje spadek o 0,3 proc. r/r. W całym kwartale zapowiada się, że wzrost konsumpcji zwolnił" - wskazał zespół mBank Research.
"Cały kwartał sygnalizuje też utrzymanie wzrostu PKB w pobliżu tempa z końca poprzedniego roku" - zaznaczono w podsumowaniu komentarza.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock