Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stawia zarzuty Shell Polska za brak jasnej informacji dotyczącej promocji paliw. W ocenie urzędu mogło dojść do naruszenia przepisów dyrektywy Omnibus. Spółce Shell Polska grozi kara do 10 procent obrotu. W stanowisku przesłanym redakcji firma zapowiada współpracę z regulatorem.
Jak wskazał UOKiK w komunikacie, zgodnie z promocją "Wtorki i czwartki z Shell V-Power" w wymienione w jej nazwie dni kierowcy mogli zatankować paliwo po obniżonej cenie. Jednak, na co zwraca uwagę urząd, "ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek".
W ocenie UOKiK-u oznaczało to, że konsumenci nie mogli ocenić czy promocja ta jest dla nich korzystna.
Dyrektywa Omnibus zobowiązuje do informacji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że zgodnie z przepisami dyrektywy Omnibus, obowiązującej od 1 stycznia 2023 r., w przypadku informacji o obniżonej cenie powinna pojawić się także informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką. "Wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw" - wskazał urząd.
- Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni. Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji – komentuje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.
Stanowisko firmy Shell Polska
"Potwierdzamy otrzymanie zawiadomienia od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Będziemy w pełni i transparentnie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia sprawy, i ustosunkujemy się do zarzutów Urzędu po dokładnym zapoznaniu się z nimi" - przekazała redakcji tvn24.pl Anna Papka, Dyrektorka ds. korporacyjnych Shell Polska.
"Już wcześniej w korespondencji z regulatorem, Shell przedstawiał swoje stanowisko, przybliżając mechanizm tej promocji i odnosząc się do pytań Urzędu. Promocja, o której mowa, zakończyła się 31 sierpnia 2023 roku" - dodała.
Przedstawicielka Shell Polska przekazała nam dodatkowo, że firma przywiązuje "dużą wagę do właściwego komunikowania klientów o cenach. Przygotowując się do wdrożenia polskich regulacji Omnibus szczegółowo analizowaliśmy tę kwestię, m.in. występując do UOKiK poprzez organizacje branżową z prośbą o wyjaśnienie specyfiki stosowania tych regulacji w branży paliwowej".
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shell