Sejmowa komisja regulaminowa pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef kancelarii Jacek Cichocki podał, że przewidziano w nim między innymi wzrost zarobków pracowników oraz posłów.
Cichocki podał na posiedzeniu komisji, że budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł.
Przekazał, że w projekcie zaplanowano wzrosty wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu, a także posłów. Jak zaznaczył, ogólny wzrost wydatków Kancelarii Sejmu w 2025 r. w porównaniu z 2024 r. wyniesie ok. 80 mln zł, czyli będzie to o 11,6 proc. więcej.
Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 rok
Wyjaśnił, że składa się na to głównie wzrost wynagrodzeń i liczby zatrudnionych; wymienił w tym kontekście m.in. nowe etaty cywilne dla Straży Marszałkowskiej i rozbudowanie kancelarii tajnej.
Według szefa Kancelarii Sejmu wzrost wynika też z planowanej prezydencji Polski w Radzie UE, która rozpocznie się 1 stycznia 2025 r, a także m.in. z ogólnego wzrostu kosztów eksploatacyjnych, inwestycji remontowych, wzniesienia budynku biochemicznego, wymiany samochodów i zakupu większego busa dla transportu posłów na lotnisko i poza Warszawę. Cichocki poinformował również, że w 2025 r. marszałek Sejmu będzie sponsorem nagrody za drugie miejsce w XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina.
Dyrektor Biura Finansowego Kancelarii Sejmu Grażyna Witan poinformowała, że w każdym z klubów poselskich zostanie zatrudniony pracownik do sporządzenia ocen skutków regulacji. Cichocki wyjaśnił, że Biuro Eksperyz i Oceny Skutków Regulacji będzie miało partnerów w klubach, aby profesjonalnie wesprzeć posłów w przygotowywaniu dokumentów według jednolitej instrukcji i standardów.
Projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 r. przewiduje również zwiększenie o 4,1 proc. ryczałtów na prowadzenie biur poselskich. W ocenie szefa Kancelarii Sejmu pieniądze te "pozwolą zwiększyć wynagrodzenie pracownikom, którzy obsługują pracę posłów w terenie lub w klubach parlamentarnych, a nie tylko pracownikom Sejmu". Witan poinformowała z kolei, że "na wynagrodzenia pracowników i uposażenia funkcjonariuszy wraz z pochodnymi przeznaczone będzie 334 mln zł".
Dyrektor Biura Inwestycyjno-Technicznego Sejmu Jan Węgrzyn poinformował, że we współpracy z jednym z ośrodków wojskowych rozpoczęto w 2021 r. przygotowania do budowy punktu kontroli biochemicznej; Kancelaria Sejmu chce rozpocząć tę inwestycję w przyszłym roku.
Komendant Straży Marszałkowskiej podinsp. Michał Sadoń przekazał z kolei, że Straż planuje zatrudnienie 10 pracowników cywilnych. - Jako Straż Marszałkowska chcemy zrobić oddział kancelarii tajnej w Kancelarii Sejmu. Spowodowane jest to przepływem wiadomości między nami a służbami Rzeczpospolitej - powiedział, tłumacząc, że chodzi o to, by był on bardziej "płynny".
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Grand Warszawski / Shutterstock.com