Obiekty handlowe w październiku bieżącego roku odwiedziło o 28 procent mniej klientów niż rok temu - poinformowała w środę Polska Rada Centrów Handlowych. W jej ocenie dodatkowe ograniczenia działalności handlu byłyby nieuzasadnione.
W tygodniu od 26 października do 1 listopada odwiedzalność ukształtowała się na poziomie 59 proc. wobec 70 proc. tydzień wcześniej. Jak podano, największy spadek poziomu odwiedzalności w porównaniu do analogicznego dnia w roku 2019 roku odnotowano 29 października, kiedy wyniosła ona 52 proc.
W raporcie podano, że w najtrudniejszej sytuacji znajdują się największe obiekty handlowe, w których zatrudnionych jest najwięcej osób. Od początku pandemii osiągają one niższe wyniki odwiedzalności niż małe i średnie nieruchomości komercyjne w porównaniu z rezultatami z ubiegłego roku w dni handlowe.
Sobota najpopularniejsza
PRCH wskazała, że odwiedzalność centrów handlowych jest wyraźnie zróżnicowana w skali Polski.
"W październiku tylko w regionie północno-zachodnim przekroczyła 80 proc., natomiast w pozostałych nie przekroczyła 70 proc. w stosunku do wyników z zeszłego roku. Najsłabiej w dalszym ciągu wypada region wschodni, w którym odwiedzalność wyniosła 61 proc. rdr" - podano w komunikacie.
Nie zmieniły się przyzwyczajenia klientów co do najchętniej wybieranego dnia - pozostaje nim sobota. Jak podano, w szóstym dniu tygodnia w centrach handlowych było średnio o 42 proc. klientów więcej niż w pozostałe dni handlowe.
Klienci reagują na obostrzenia
"Klienci bardzo szybko zareagowali na wprowadzanie przez rząd obostrzeń i ograniczyli swoją mobilność. Przychodzą do galerii po to, żeby zaspokoić najważniejsze potrzeby zakupowe, co potwierdza spadająca odwiedzalność w obiektach handlowych, obowiązują godziny dla seniorów oraz ograniczenia dotyczące liczby osób, mogących przebywać w sklepach" - poinformował w komunikacie Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH.
"Uważamy, że dodatkowe ograniczenie działalności handlu byłoby obecnie nieuzasadnione. O ile na początku miesiąca liczba osób odwiedzających centra handlowe dochodziła do 80 proc. wyniku sprzed roku, to pod koniec spadła w wielu przypadkach nawet o połowę. Dla całego sektora centrów handlowych ponownie nadszedł bardzo trudny czas. Tym trudniejszy, że przypadający na miesiące przedświąteczne, które zazwyczaj dla handlu były okazją do odbicia nieco słabszych wyników z połowy roku" – dodał.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) zrzesza ponad 240 firm działających w branży nieruchomości i miejsc handlu oraz usług.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24