Przejścia dla pieszych mają być prawidłowo oświetlone, by piesi byli lepiej widoczni i w rezultacie bardziej bezpieczeni. Wytyczne dotyczące prawidłowego oświetlenia przejść opracowała Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, działająca przy resorcie infrastruktury.
Wytyczne zatwierdził minister infrastruktury. Będą one rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, zarządcom oświetlenia, projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i wykonawcom do stosowania jako standard w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontu oraz utrzymania dróg.
Nowe wytyczne
- Okazuje się, że przejścia dla pieszych są paradoksalnie jednymi z najmniej bezpiecznych miejsc na drodze! Powodów tego jest wiele. Wiele uwagi poświęcamy problemowi nadmiernej prędkości, jednak z badań ruchu drogowego wynika, że do zdarzeń w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego najczęściej dochodzi w miesiącach jesienno-zimowych, w godzinach, w których, z uwagi na wcześnie zapadający zmierzch, jest ograniczona widoczność – powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Resort przypomina, że blisko połowa ofiar wypadków z udziałem pieszych w 2017 r. zginęła w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego. 90 proc. wszystkich pieszych, którzy doznali obrażeń na polskich drogach, zostało rannych również w takich miejscach. Na przejściach dla pieszych odnotowano 4091 wypadków, w których śmierć poniosło 259 osób, a 4029 zostało rannych. Wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych zostały opracowane przez, działającą przy Ministerstwie Infrastruktury, Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, we współpracy z Politechniką Gdańską, Politechniką Warszawską, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej.
Zdradliwy mechanizm
- Przejścia są traktowane przez pieszych jako miejsca zapewniające im bezpieczeństwo. Są oznakowane, mają namalowane pasy. Jednak piesi powinni zdawać sobie sprawę, że dla kierowców mogą być niewidoczni, zwłaszcza po zmroku. Mechanizm psychologiczny: widzę, więc jestem widoczny, może być zdradliwy. Z relacji kierowców, którzy potrącili pieszego na przejściu, wynika często, że zobaczyli postać w ostatniej chwili lub w ogóle jej nie widzieli – powiedziała, cytowana w komunikacie, Justyna Wacowska z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego. Jak informuje resort, obecnie stosowanych jest szereg rozwiązań umożliwiających oświetlenie obszaru przejścia dla pieszych, jednak z praktyki oraz prowadzonych badań wynika, że nie zawsze realizują one założone funkcje.
Autor: msz / Źródło: PAP