W czwartek odbędzie się uroczyste otwarcie lotniska Warszawa-Radom. Jego budowa rozpoczęła się w maju 2019 roku. Już raz jednak radomski port musiał zostać zamknięty z powodu braku zainteresowania pasażerów i w związku z tym linii lotniczych. Tym razem ma być inaczej, bo - jak przekonywali rządzący - większość Polaków lata na południe Europy, a nowy port ma być zapasowym dla Lotniska Chopina i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oto kalendarium dotychczasowych burzliwych losów radomskiego lotniska.
29 maja 2014 - lotnisko cywilne w Radomiu rozpoczęło działalność, był to jedyny port lotniczy użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł, port powstał na bazie lotniska wojskowego.
30 maja 2014 - Biuro podróży Alfa Star anulowało połączenie między Radomiem a Hurghadą. Sprzedaż wycieczek na tej trasie uruchomiono w listopadzie 2013 roku, pierwszy samolot miał wylecieć 19 czerwca 2014 roku.
9 czerwca 2014 - Port Lotniczy Radom podpisał umowę z pierwszym przewoźnikiem 4You Airlines, który miał latać m.in. do Wielkiej Brytanii, Skandynawii oraz Włoch. Przewoźnik ostatecznie nie uruchomił jednak tych połączeń, bo w październiku ogłosił upadłość.
1 września 2015 - uruchomiono pierwsze regularne połączenia lotnicze - łotewskie linie Air Baltic przez kilka miesięcy oferowały loty z Radomia do Rygi.
18 kwietnia 2016 - linie lotnicze SprintAir uruchomiły połączenia z Radomia do Berlina, Pragi, Wrocławia, Lwowa i Gdańska, rejsy były wykonywane do końca października 2017 roku.
listopad 2017 - od tego miesiąca z Radomia nie odbywały się żadne regularne loty rejsowe, port lotniczy bezskutecznie szukał przewoźników i inwestora, który wyłożyłby pieniądze na niezbędne inwestycje infrastrukturalne, m.in. na wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. W 2017 roku lotnisko w Radomiu obsłużyło 9903 pasażerów.
24 lipca 2018 - spółka Port Lotniczy Radom złożyła do sądu wniosek "o wymuszoną sprzedaż ze wskazaniem przyszłego nabywcy lotniska", czyli Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL). Mariusz Szpikowski, ówczesny prezes PPL, zapowiadał, że nowe lotnisko może być gotowe już w 2020 roku. - Nasze harmonogramy, które nie są wcale napięte, wykazują, że jesteśmy w stanie być gotowi z lotniskiem na 2020 rok i nie są to założenia optymistyczne - przekonywał Szpikowski.
14 września 2018 - Sąd Rejonowy w Radomiu zatwierdził tak zwaną procedurę pre-pack, czyli przygotowanej likwidacji, wskazując jako nabywcę Portu Lotniczego Radom Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze".
13 października 2018 - PPL za 12,7 mln zł kupiło lotnisko, po tym, jak radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom. - Z tych analiz, które były robione, wynika, że większość Polaków lata na południe Europy czy też do krajów afrykańskich. Czyli lotnisko położone na południe od Warszawy jest bardzo dogodne dla przewoźników i dla pasażerów - wyjaśniał Marek Suski, ówczesny szef gabinetu politycznego Prezesa Rady Ministrów.
27 lutego 2019 - Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" podpisało umowy dotyczące m.in. projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym budowy nowego terminala oraz projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym w zakresie parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych i dworców.
23 kwietnia 2019 - Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" podpisało list intencyjny z biurem podróży Itaka dotyczący ścisłej współpracy oraz działań na rzecz rozwoju lotniska, zapowiadano wówczas, że od sezonu letniego 2021 biuro podróży Itaka oferować będzie połączenia czarterowe z radomskiego lotniska,
7 maja 2019 - premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości inauguracji budowy lotniska Warszawa-Radom zapowiedział, że będzie to port zapasowy dla Lotniska Chopina w Warszawie i dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Radom odzyskuje godność i szanse rozwojowe - mówił szef rządu.
8 lipca 2019 - Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" podpisało umowę, o wartości 146,7 mln zł, na przebudowę i wydłużenie drogi startowej na lotnisku w Radomiu. Wykonawcą została spółka Max Boegl Polska.
30 września 2019 - Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" ogłosiło przetarg na budowę terminala.
29 października 2019 - Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" poinformowało, że pierwsze samoloty z lotniska w Radomiu odlecą później niż zakładano - wiosną 2022 roku. Wyjaśniano, że jest to związane z problemami dotyczącymi przetargu na budowę nowego terminala, zainteresowane firmy złożyły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
6 marca 2020 - PPL podpisało kontrakt, o wartości 280,5 mln zł, na budowę nowego terminala lotniczego. Wykonawcą została firma Mirbud.
lipiec 2020 - wojewoda mazowiecki wydał cztery decyzje zezwalające na przebudowę lotniska Warszawa-Radom.
7 września 2020 - PPL podpisało umowę na budowę budynku administracyjnego oraz hali magazynowo-garażowej. Głównymi użytkownikami nowych obiektów będą: służby lotniskowe i administracja, Straż Graniczna, Urząd Celny i Agencja Obsługi Naziemnej.
19 października 2020 - na budowie terminala lotniska w Radomiu wmurowano kamień węgielny.
maj 2021 - w związku z rozbudową lotniska w Radomiu trwa proces wywłaszczeniowy, kilkoro mieszkańców wciąż pozostawało w sporze z PPL i wojewodą mazowieckim.
23 sierpnia 2022 - PPL poinformowało, że pierwszym przewoźnikiem regularnym będą Polskie Linie Lotnicze LOT,
5 września 2022 - biuro podróży Itaka, jako pierwszy touroperator, rozpoczęło oferowanie klientom wypoczynku z wylotem z Radomia.
5 grudnia 2022 - Mirbud poinformował o zakończeniu budowy terminala lotniska.
19 stycznia 2023 - PPL poinformowało, że pół tysiąca różnego rodzaju lamp oświetlenia nawigacyjnego jest gotowych i zainstalowanych na Lotnisku Warszawa-Radom,
1 marca 2023 - Lotnisko Warszawa-Radom, decyzją prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, otrzymało certyfikat lotniska użytku publicznego, wydany na bazie przepisów europejskich. Dokument został wydany na czas nieokreślony.
koniec marca 2023 - na lotnisku odbyły się testy pasażerskie, które były próbą generalną przed udostępnieniem portu podróżnym. Łącznie w testach wzięło udział - poza personelem lotniska i służb państwowych - około 750 osób.
połowa kwietnia 2023 - Biuro podróży Itaka zrezygnowało z oferowania części kierunków z lotniska Warszawa-Radom. "Po okresie przedsprzedaży weryfikujemy nasze plany programowe odnośnie wylotów na podstawie obłożenia. W przypadku wylotów z lotniska Warszawa-Radom na części planowanych kierunków było ono zbyt niskie" - poinformował TVN24 Biznes Piotr Henicz, wiceprezes Itaka Holdings.
27 kwietnia 2023 - uroczyste otwarcie lotniska Warszawa-Radom. Pierwszy samolot pasażerski wyląduje tego samego dnia, będzie to wieczorny lot z Paryża. W tym roku nowy port ma obsłużyć około 200 tys. pasażerów.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: fot. DK/Biuro Prasowe PPL