Klienci InPost muszą przygotować się na pewne utrudnienia związane z pracami serwisowymi, które zaplanowano od godziny 18.00 w sobotę 20 lutego do godziny 18.00 w niedzielę 21 lutego. Operator zapewnia, że w czasie przerwy technicznej będzie można zrobić zakupy online z dostawą do paczkomatu i odebrać wcześniej zamówione przesyłki.
Jak wyjaśnił InPost w komunikacie, prace serwisowe związane są z bazą danych systemów informatycznych, a "obejmują zarówno system obsługi paczkomatów InPost, jak i nasz system logistyczny".
Operator dokładnie wymienił, jakich utrudnień mogą spodziewać się klienci, a które systemy będą działać.
System obsługi paczkomatów – co będzie działać?
Jeśli chodzi o system obsługi paczkomatów, to będzie działać:
- dla klientów zintegrowanych poprzez pliki płaskie (integracja offline) będzie możliwe manifestowanie przesyłek, jednak zostaną one utworzone w systemie po zakończeniu okna serwisowego;
- termin ważności etykiet, odbioru dla paczek umieszczonych w paczkomacie oraz kodu zwrotu zostanie wydłużony o czas przerwy okna serwisowego;
- odbiór paczek umieszczonych w paczkomatach (przy użyciu kodu odbioru lub QR kodu);
- odbiór przesyłki przy użyciu aplikacji mobilnej (z wyjątkiem 30-minutowej przerwy o godzinie 23:00 w dniu 20 lutego). Po odebraniu przesyłki status będzie nadal widoczny jako "gotowa do odbioru". Status zaktualizuje się na "przesyłka odebrana" po ponownym uruchomieniu systemu. Przy próbie ponownego otwarcia skrytki klient otrzyma komunikat o braku możliwości odnalezienia przesyłki.
System obsługi paczkomatów – co nie będzie działać?
Nie będzie możliwości:
- tworzenia przesyłek paczkomatowych dla paczkomatów i punktów obsługi paczek (POP lub PaczkoPunkt);
- umieszczenia paczek w paczkomacie w trakcie przerwy serwisowej;
- tworzenia, opłacania przesyłek paczkomatowych przez ShipX (APIX);
- tworzenia, opłacania przesyłek i generowania etykiet poprzez usługę Szybkie Nadania;
- tworzenia przesyłek w oparciu o usługę Szybkie Zwroty;
- generowania kodów zwrotów dla przesyłek Allegro;
- opłacania paczek za pobraniem poprzez PayByLink oraz opłacania paczek za pobraniem w paczkomatach;
- przekierowania przesyłek.
Ponadto nie będą wysyłane komunikaty SMS/e-mail do klientów/odbiorców, m.in. dotyczące kodów odbioru dla paczek, odebrania przesyłki itp. – wszystkie komunikaty zostaną wysłane po zakończeniu przerwy. W trakcie okna serwisowego statusy przesyłek nie będą aktualizowane na stronie www i na innych platformach takich jak: aplikacja mobilna InPost Mobile i WebTrucker – po zakończeniu przerwy statusy zostaną zaktualizowane.
Jeśli chodzi o nowe paczki, to w trakcie okna serwisowego nie będą umieszczane w Paczkomatach/PUDO. Nie będą też działać usługi eUrząd oraz Lodówkomaty.
System logistyczny
Jeśli chodzi o system logistyczny, to będzie dostępny formularz integracyjny dla Klientów na stronie inpost.pl.
Nie będzie można:
- tworzyć i opłacać przesyłek oraz generować etykiet dla przesyłek kurierskich przez API i WebTrucker – https://kurier.inpost.pl;
- tworzyć, opłacać przesyłek oraz generować etykiet dla przesyłek kurierskich przez ShipX (APIX);
- przekierować paczek kurierskich.
"W trakcie okna serwisowego statusy przesyłek nie będą aktualizowane na stronie www i na innych platformach takich jak: Allegro, aplikacja mobilna i WebTrucker. Po zakończeniu przerwy statusy zostaną zaktualizowane" – podał InPost.
Ponadto "nie będzie dostępna infolinia InPost" oraz "nie będzie dostępny formularz reklamacyjny dla Klientów na stronie inpost.pl".
ShipX
"W celu zapewnienia aktualnych informacji o liście paczkomatów pobieranych w oparciu o APIX, klienci korzystający z APIX muszą zaktualizować (zbuforować) tę listę przed przerwą serwisową. W przypadku próby aktualizacji listy paczkomatów podczas przerwy serwisowej, zostanie zwrócony błąd http: 404 lub 503" – czytamy w komunikacie.
Dodano, że nie będzie można sprawdzić statusu przesyłki na stronie inpost.pl.
InPost Mobile
"Aplikacja mobilna będzie niedostępna przez 30 minut (brak możliwości zalogowania, brak możliwości odebrania paczki zdalnie przez aplikację mobilną) między godziną 23:00 a 23:30 (sobota 20.02). Aplikacja będzie działała w trybie offline. Użytkownik nie zostanie automatycznie wylogowany i będzie mógł sprawdzić pobrane wcześniej dane takie jak QR kod czy kod odbioru. Podczas niedostępności przy próbie otwarcia zdalnego aplikacja zwróci błąd z komunikatem ogólnym: Upsss... coś poszło nie tak... Spróbuj ponownie za chwilę" – napisano w komunikacie.
W przypadku stron: inpost.pl, szybkiezwroty.pl, szybkienadania.pl nastąpi 15-minutowa przerwa w działaniu w przedziale czasowym 23.00-23.30 (sobota 20 lutego).
Inne firmy
W styczniu informowaliśmy, że automaty do odbierania paczek w Polsce chce uruchomić AliExpress.
Do uruchomienia własnych automatów do odbierania paczek przymierza się również Allegro. W listopadzie ubiegłego roku spółka oficjalnie zapowiedziała pilotaż projektu w 2021 roku. Projekt ma ruszyć wiosną, a docelowo sieć ma liczyć 3 tysiące urządzeń.
W październiku 2020 roku Poczta Polska poinformowała, że zamierza udostępnić do 2022 roku dwa tysiące zewnętrznych automatów paczkowych, a liczba punktów odbioru przesyłek w sieci click & collect ma sięgnąć ponad 20 tysięcy.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock