Fiat i Opel liczą zyski w Polsce. Nowa Astra hitem

W tyskiej fabryce w pierwszym półroczu br. wyprodukowano blisko 10,3 tys. więcej aut modeli FCA niż w tym samym czasie przed rokiem
W tyskiej fabryce w pierwszym półroczu br. wyprodukowano blisko 10,3 tys. więcej aut modeli FCA niż w tym samym czasie przed rokiem
Źródło: fiatpress.pl
W pierwszym półroczu produkcja samochodów koncernu Fiat Chrysler Automobiles w Tychach wzrosła o ponad 7 proc. W tym czasie w Gliwicach wyprodukowano o ponad 8 proc. więcej modeli Opla. Wiosną zakończyła się natomiast produkcja Forda Ka.

W tyskiej fabryce wyprodukowano blisko 10,3 tys. więcej aut modeli FCA: Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon, niż w tym samym czasie przed rokiem. Ogółem z linii produkcyjnej do połowy 2016 roku zjechało blisko 152,5 tys. samochodów tych trzech modeli, co oznacza wzrost o ponad 7,2 proc..- Na uwagę zasługuje bardzo dobre przyjęcie na rynkach zagranicznych nowej Lancii Ypsilon i odnowionego Abartha 500. Nadal świetnie sprzedaje się na rynkach zagranicznych nowy Fiat 500, który jest zdecydowanym liderem w swoim segmencie w Europie – podkreślił rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar.

Modele Fiata

Wiodącym modelem tyskiego zakładu pozostaje Fiat 500, którego w pierwszym półroczu wyprodukowano niespełna 100,9 tys. egzemplarzy, nieznacznie mniej niż przed rokiem. Zauważalnie wzrosła natomiast produkcja dwóch innych modeli: Lanci Ypsilon - o ponad 10,7 tys., do prawie 43,2 tys. aut i Abartha 500 - o 1,8 tys., do ponad 8,4 tys. sztuk.Wzrost produkcji Lancii Ypsilon i Abartha 500 w dużym stopniu zrekompensował ubytek spowodowany zaprzestaniem wytwarzania w Tychach modelu Ford Ka, który przez osiem lat powstawał w tyskim zakładzie na mocy porozumienia koncernów Fiat i Ford. W pierwszym półroczu br. produkcja Forda Ka w Tychach wyniosła ok. 12,6 tys. sztuk, wobec 26,3 tys. w tym samym okresie przed rokiem.W związku z zaprzestaniem produkcji Forda, całkowita wielkość produkcji tyskiej fabryki była w pierwszym półroczu 2016 r. o ok. 3,4 tys. aut mniejsza niż przed rokiem – wyprodukowano łącznie ponad 165,1 tys. aut, wobec 168,5 tys. w pierwszym półroczu 2015 r. Oznacza to ok. 2-procentowy spadek produkcji.

Premia wakacyjna

29 lipca w zatrudniającej blisko 3,3 tys. osób tyskiej fabryce rozpocznie się doroczna przerwa urlopowa, która potrwa do 16 sierpnia. Przed wakacjami FCA Poland wypłaca całej załodze tzw. premię wakacyjną w wysokości połowy miesięcznego wynagrodzenia. pracowników.W całym ubiegłym roku tyska fabryka FCA wyprodukowała 302,6 tys. samochodów, wobec ponad 313,9 tys. W 2014 r. Wielkość tegorocznej produkcji zależeć będzie przede wszystkim od tego, na ile wzrost zamówień na modele koncernu FCA zrekompensuje ubytek spowodowany zaprzestaniem wytwarzania Forda Ka.

Gliwicki GM

Druga zlokalizowana w woj. śląskim fabryka samochodów – zakład General Motors w Gliwicach – ma w tym roku szansę na osiągnięcie rekordowej produkcji, jeżeli utrzyma się wzrostowy trend widoczny w pierwszym półroczu, kiedy wyprodukowano blisko 8,3 proc. samochodów więcej niż do połowy ubiegłego roku.Od początku roku do końca czerwca z linii produkcyjnej w Gliwicach zjechało ponad 109 tys. nowych aut, wobec przeszło 100,7 tys. w tym samym okresie przed rokiem. Oznacza to wzrost o ponad 8,3 tys. egzemplarzy. Zatrudniająca 3,9 tys. osób fabryka nie ujawnia prognoz na drugie półrocze.Wiosną tego roku przedstawiciele GM informowali, że koncern otrzymał ponad 150 tys. zamówień na wytwarzany głównie w Gliwicach model Astra piątej generacji. Właśnie ten model jest motorem wzrostu produkcji w śląskim zakładzie. W związku z dużym popytem na ten wytwarzany od jesieni ubiegłego roku samochód gliwicka fabryka zwiększyła zatrudnienie i przyspieszyła proces produkcyjny. Wcześniej szacowano, że nowa Astra może stanowić ponad trzy czwarte tegorocznej produkcji i zakładano wytworzenie ok. 150 tys. aut tego modelu.

Opel na eksport

W ub.r. gliwicka fabryka Opla wyprodukowała w sumie ponad 169,4 tys. samochodów kilku modeli, o 53 proc. więcej niż rok wcześniej. Na początku 2016 r. przedstawiciele zakładu prognozowali, że ożywienie na europejskich rynkach może przynieść znaczący wzrost produkcji także w tym roku, podkreślając przy tym, że wielkość tegorocznej produkcji zależy przede wszystkim od popytu na Astrę piątej generacji.W lutym ub. roku w Gliwicach rozpoczęto produkcję Holdenów Astra i Cascada, przeznaczonych na eksport do Australii i Nowej Zelandii. Największym wydarzeniem była jednak wrześniowa premiera piątej generacji Astry. Samochód został dobrze przyjęty przez rynek, uzyskując branżowe nagrody. W listopadzie 2015 r. ruszyła w Gliwicach produkcja Buicka Cascady, przeznaczonego na rynek Ameryki Północnej.

Fiat stawia na Polskę:

Fiat stawia na Polskę

Fiat stawia na Polskę

Autor: PMB//ms / Źródło: PAP

Zobacz także: