Ministerstwo Cyfryzacji i NASK ostrzegają przed oszustami, którzy wykorzystują fałszywe sklepy w sieci do pozbawienia internautów pieniędzy.
Jak zauważają eksperci z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, w ostatnich latach internet stał się dla znacznej części konsumentów podstawowym miejscem dokonywania zakupów.
"Naturalny jest zatem fakt, że skoro konsumenci przenieśli swoje działania zakupowe do sieci, ten sam obszar stał się automatycznie polem coraz intensywniejszych działań przestępców" - zauważa NASK.
Według danych NASK liczba fałszywych sklepów w internecie wyraźnie rośnie już od 2019 roku, przy czym w 2022 roku Zespół CERT Polska odnotował – w porównaniu z rokiem poprzednim – aż 34 proc. więcej tego typu zagrożeń.
- Przeciwdziałanie oszustwom związanym z zakupami online musi przebiegać równolegle z edukowaniem polskich internautów. O tym, jak niezbędne i pilne jest uświadamianie konsumentom zagrożeń związanych z dokonywaniem zakupów w sieci, świadczyć też mogą statystyki naszego zespołu pokazujące stały i znaczący wzrost liczby fałszywych sklepów - podkreśla Iwona Prószyńska z zespołu CERT Polska, działającego w NASK.
Czytaj także: To ma być bat na oszustów. Nowe obowiązki operatorów
Zanim kupisz w sieci, sprawdź podstawowe dane
Eksperci apelują, aby przed zakupem w nieznanym sklepie internetowym sprawdzić m.in., czy na stronie jest telefon do sklepu – jego brak powinien wzbudzić czujność oraz czy sklep oferuje popularne metody płatności – fałszywe sklepy rzadko to robią. Warto sprawdzić też, czy nie ma skrajnych opinii na temat sklepu.
Przed fałszywymi sklepami ostrzega w nowym spocie Ministerstwo Cyfryzacji i NASK. Kampania ma formę 5-odcinkowego serialu. W każdym spocie przedstawione jest jedno cyberzagrożenie i kilka praktycznych wskazówek dla osób, które mogą napotkać podobną sytuację.
"W celu zwalczania stron, które służą do wyłudzania pieniędzy, CERT Polska od ponad trzech lat prowadzi listę ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami. Tylko w 2022 r. zostały na niej umieszczone 43 283 domeny, co przyczyniło się do zablokowania blisko 21 milionów prób wejścia na strony, które wyłudzają dane dostępowe do kont bankowych, dane osobowe i hasła serwisów społecznościowych. Każda z tych milionów prób mogła się skończyć bardzo dotkliwą, wymierną krzywdą konkretnego użytkownika polskiego internetu" - informuje NASK.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock