Do 2026 roku powstanie nowa linia kolejowa z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza - zadeklarował w sobotę w Mszanie Dolnej minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Inwestycja na odcinku Podłęże-Szczyrzyc wraz z modernizacją istniejącego odcinak Chabówka-Nowy Sącz ma kosztować 6 miliardów złotych.
Dzięki inwestycji dojazd pociągiem z Krakowa do Zakopanego ma zająć ok. 100 minut, a do Nowego Sącza godzinę. Obecnie podróż koleją z Krakowa do Zakopanego oraz do Nowego Sącza trwa trzy godziny.
Nowa inwestycja
- Rozpoczynamy jedno z najważniejszych przedsięwzięć kolejowych, przedsięwzięć komunikacyjnych na terenie naszego kraju. To nie jest inwestycja o charakterze lokalnym, to jest przedsięwzięcie o charakterze ogólnopolskim, a nawet międzynarodowym. Celem tego przedsięwzięcia jest, aby podróż z Gdańska do Zakopanego wynosiła około sześciu godzin. Z Warszawy do Zakopanego około 3,5 godziny, a z Krakowa do Zakopanego godzinę i 40 minut – zapowiedział Adamczyk. W ramach inwestycji powstanie zupełnie nowa, dwutorowa linia kolejowa na 58-kilometrowym odcinku od podkrakowskiego Podłęża w kierunku południowym do miejscowości Szczyrzyc.
Jaka trasa?
Na tej trasie pociągi mają osiągać prędkość do 160 km na godzinę. Dalej linia rozgałęzi się na linie jednotorowe w kierunku Mszany Dolnej, a następnie trasa przejdzie na istniejąca linię do Chabówki i Zakopanego. Druga linia poprowadzi w kierunku Tymbarku i dalej istniejącym śladem do Limanowej i Nowego Sącza. Adamczyk zwrócił w tym kontekście uwagę na zaniedbania poprzednich rządów. - Wiele lat mówiono o tym, że należy realizować tę inwestycję. Wylano tony farby, zadrukowano setki ton papieru, wielu polityków zabierało głos na ten temat na przestrzeni ostatnich lat - zaznaczył minister. - Jestem głęboko przekonany, że gdyby nasi poprzednicy Platforma Obywatelska i politycy PSL byli pełni determinacji i zechcieli wpierw zrobić, a później o tym mówić, to dzisiaj wszystkie prace związane z tą inwestycją byłyby już na ukończeniu. My dzisiaj mówimy jasno i wyraźnie: mamy konkretny harmonogram, wiemy co mamy zrobić i rozpoczynamy działania – oświadczył szef Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Plan budowy
Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel zapowiedział, że w ciągu kilku miesięcy będzie wybrany projektant inwestycji, a na ukończeniu jest wydawanie decyzji środowiskowych dla inwestycji. Według planów w 2020 r. zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót, a w 2026 r. trasą pojadą pierwsze pociągi. Plany budowy tej linii kolejowej snuto już przed pierwszą wojną światową. Koncepcja odżyła w latach 90. ubiegłego wieku, ale z powodu braku funduszy wycofano się z niej.
Autor: msz/tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock