Komisja Europejska zatwierdziła plan francuskich władz, by zakazać lotów na krótkich trasach, które można pokonać pociągiem w czasie krótszym niż 2,5 godziny. Zakaz początkowo ma objąć trzy trasy.
Francuski parlament w 2021 roku przegłosował zakaz lotów krajowych na krótkich dystansach, gdy istnieje alternatywne połączenie kolejowe trwające do 2,5 godzin.
Bruksela teraz stwierdziła, że zakaz może obowiązywać tylko wtedy, gdy na tej samej trasie dostępne są rzeczywiste alternatywne połączenia kolejowe, co oznacza kilka bezpośrednich połączeń w każdą stronę dziennie. Propozycja, która wymagała zgody Komisji Europejskiej, pierwotnie miała dotyczyć ośmiu tras.
Zakaz lotów na krótkich trasach we Francji
Komisja stwierdziła, że Francja może wprowadzić ten środek pod warunkiem, że jest on "niedyskryminujący, nie zakłóca konkurencji między przewoźnikami lotniczymi, nie jest bardziej restrykcyjny niż to konieczne, aby złagodzić problem". Zakazem będą objęte na tym etapie trzy trasy między portem lotniczym Paryż-Orly a Bordeaux, Nantes i Lyonem.
Zakaz może objąć także trzy kolejne trasy - między lotniskiem Charles'a de Gaulle'a a Lyonem i Rennes oraz między Lyonem a Marsylią, jeśli usługi kolejowe na tych trasach ulegną poprawie.
Obecnie trasy nie spełniają wymogów, ponieważ podróżni próbujący dostać się na lotniska w Paryżu i Lyonie nie mają połączeń kolejowych, które pozwoliłyby na przyjazd do portów wystarczająco wcześnie rano lub wystarczająco późno wieczorem.
Dwie inne proponowane trasy - z lotniska Charles'a de Gaulle'a do Bordeaux i Nantes - zostały wyłączone z zakazu, ponieważ czas podróży koleją przekracza 2,5 godziny.
"Jest to duży krok naprzód"
"Jest to duży krok naprzód i jestem dumny, że Francja jest pionierem w tej dziedzinie" - powiedział, cytowany w oświadczeniu, francuski minister transportu Clement Beaune. Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie zakazy wejdą w życie.
Organizacje ekologiczne również są zadowolone z decyzji Komisji Europejskiej, ale podkreśliły, że kraj musi zrobić znacznie więcej, aby zdekarbonizować transport i ograniczyć emisję dwutlenku węgla. "Francuski zakaz lotów na krótkich dystansach, gdzie istnieją szybkie połączenia kolejowe, to mały krok, ale w dobrym kierunku" - powiedział, cytowany w komunikacie, Thomas Gelin, działacz Greenpeace na rzecz klimatu w UE.
Francuska europosłanka Karima Delli (Grupa Zielonych) określiła decyzję KE mianem "zwycięstwa", ale jednocześnie powiedziała, że przepisy powinny zostać rozszerzone o loty, które można zastąpić czterogodzinną podróżą pociągiem.
Źródło: Politico