Obroty małych sklepów w czasie godzin dla seniorów były średnio o 24 procent niższe niż godzinę później, kiedy zakupy mogli robić już wszyscy klienci - wynika z raportu agencji CMR. Chodzi o placówki o powierzchni do 300 metrów kwadratowych.
Od 15 października w sklepach spożywczych, drogeriach, aptekach oraz obiektach świadczących usługi pocztowe zostały wprowadzone tak zwane godziny dla seniorów. Zgodnie z rozporządzeniem powyższe placówki w godzinach 10.00-12.00, od poniedziałku do piątku, mogą obsługiwać wyłącznie osoby powyżej 60. roku życia.
Jak wynika z raportu agencji CMR, w tygodniach od 19 października do 8 listopada, kiedy obowiązywały godziny dla seniorów, na czas pomiędzy godziną 10 a 12 przypadało nieco ponad 10 procent transakcji. Dla porównania w analogicznym okresie rok wcześniej było to około 12 procent. Na znaczeniu zyskały godziny przed i po okienku dla seniorów.
Według CMR w porównaniu z kwietniowym lockdownem, kiedy również obowiązywały godziny dla seniorów, sprzedaż jest obecnie bardziej równomiernie rozłożona na cały dzień, w tym na godziny poranne i popołudniowe - tak jak to było w czasach przed pandemią.
Godziny dla seniorów w sklepach
Z analizy wynika też, że godziny dla seniorów wyraźnie wpływają na rozkład sprzedaży w średnioformatowych sklepach (supermarketach). Dla niemal wszystkich analizowanych kategorii odnotowano spadek liczby transakcji w godzinach od 10 do 12 w porównaniu z godzinami tuż przed i po okienku dla seniorów.
"Najmniejszy wpływ godziny dla seniorów mają na rozkład sprzedaży podstawowych produktów spożywczych (makarony, mleko, olej, herbata), w mniejszym stopniu wpływają też na rozkład sprzedaży alkoholu, który najlepiej sprzedaje się w godzinach popołudniowych" - podano.
Dodano, że duże spadki liczby transakcji w okienku dla seniorów widoczne są natomiast dla produktów impulsowych, napojów - w tym również wody i napojów gazowanych, oraz kategorii śniadaniowych - jak sery czy parówki.
CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock