Meta Platforms, właściciel Facebooka i Instagrama, poinformował w poniedziałek o płatnej ofercie dla mieszkańców Unii Europejskiej, którzy będą mogli korzystać z platform bez reklam. Wysokość opłaty będzie zależała od tego, z jakiego urządzenia korzystamy.
Meta tłumaczy, że powodem zmian jest konieczność dostosowania działalności do przepisów europejskich. Zgodnie z zapowiedziami płatne subskrypcje będą dostępne od listopada.
Miesięczna opłata dla użytkowników mieszkających w krajach Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii będzie wynosiła 9,99 euro, czyli równowartość około 44,5 zł. Cena dotyczy użytkowników komputerów stacjonarnych.
Więcej, bo 12,99 euro miesięcznie, zapłacą użytkownicy urządzeń mobilnych, z systemami iOS i Android. To równowartość blisko 58 zł.
Użytkownicy, którzy nie będą chcieli płacić, będą mogli nadal za darmo korzystać z Facebooka i Instagrama, ale z personalizowanymi reklamami. "Podczas subskrypcji informacje o użytkownikach nie będą wykorzystywane do wyświetlania reklam" - podkreślono w komunikacie.
Co ważne, do 1 marca 2024 roku subskrypcja obejmie wszystkie połączone konta na Facebooku i Instagramie, widoczne w centrum kont użytkownika. Od 1 marca 2024 roku będzie trzeba zapłacić 6 euro (komputery stacjonarne) lub 8 euro (urządzenia mobilne) za każde konto dodatkowo podpięte pod wykupiony plan.
Płatna subskrypcja będzie dostępna dla użytkowników, którzy ukończyli 18 lat.
Meta pod presją
Agencja Reutera zwróciła uwagę, że Meta znajduje się pod presją. W lipcu br. koncern przegrał w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Sprawa dotyczyła decyzji niemieckiego urzędu antymonopolowego, który wskazał na naruszenie unijnych przepisów o ochronie danych przez Metę. Według TSUE niemiecki urząd nie przekroczył swoich uprawnień.
Z kolei wcześniej w tym roku irlandzki Komisarz ds. Ochrony Danych nałożył 390 mln euro grzywny na Metę za naruszanie prywatności. Zakazał też firmie zmuszania użytkowników w Unii Europejskiej do akceptowania personalizowanych reklam dobieranych na podstawie ich aktywności w sieci.
Meta oświadczyła następnie, że zamierza poprosić użytkowników w UE o zgodę, zanim umożliwi firmom kierowanie do nich reklam, aby spełnić szereg zmieniających się wymogów regulacyjnych w regionie.
Źródło: Reuters, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock