Średnia cena koszyka świątecznego wzrosła rok do roku o 4,58 procent, a najtańsze zakupy na Wigilię i dwa dni świąt można było zrobić w Dino - podała agencja badawcza ASM SFA.
Z badania wynika, że w największym stopniu w ciągu roku podrożały: - sok pomarańczowy (43 proc.), - czekolada mleczna (22 proc.), - niektóre przyprawy (cynamon 13,87 proc.) - i herbata (13,14 proc.).
Są też produkty, których cena spadła. Na przykład filety śledziowe są tańsze o 9,18 proc. niż przed rokiem, a cena masy makowej z bakaliami spadła o 8,44 proc.
Analitycy ASM SFA sprawdzili również ceny masła, których znaczący wzrost zauważyli ostatnio konsumenci. Według ich wyliczeń kostka masła między listopadem a grudniem tego roku w większości sieci podrożała o ok. 11 proc., natomiast w dwóch sieciach ten wzrost wyniósł nawet 17 proc. Wpływ na ceny masła ma nie tylko okresowy wzrost popytu związany ze świętami, ale także wyższe koszty produkcji (energia, pasze), odczuwalna inflacja oraz zmniejszone zapasy mleka na rynku. Można założyć, że o ile nie nastąpi stabilizacja na rynku mleczarskim lub spadek inflacji, to ceny zbliżone do 10 zł za kostkę, staną się nową normą.
Ile wydamy na koszyk świąteczny?
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że średnia cena koszyka produktów świątecznych wyniosła 271,21 zł. Wśród sieci z najniższą ceną koszyka świątecznego znalazły się Dino (248,97 zł), Auchan (252,22 zł) oraz Makro Cash & Carry (258,50 zł).
Na drugim krańcu rankingu uplasowały się Carrefour (282,74 zł), POLOmarket (284,68 zł) oraz Netto (295,06 zł).
Porównując ceny koszyka złożonego z wybranych do analizy produktów okazało się, że w największym stopniu świąteczny zestaw zakupów podrożał w ciągu roku w sieci Lidl – o 16,11 proc. Nieco mniejszy wzrost (15,47 proc.) odnotowano w sklepach Aldi oraz w sieci Biedronka (10,56 proc.).
Ceny spadły jedynie w sklepach Dino (-9,14 proc.) oraz Makro Cash & Carry (-4,96 proc.). W sklepach Selgros Cash & Carry były niższe o 0,55 proc.
W 2024 roku koszyk zakupów świątecznych jest ponownie droższy niż przed rokiem, zauważa ASM SFA. I jak zaznaczono, wzrost jest niższy, niż w grudniu 2023, to i tak przy sklepowych kasach konsumenci zostawią więcej pieniędzy.
W ocenie ekspertów, mimo że sieci handlowe aktywnie starają się zwrócić uwagę klientów, to działania dotyczą raczej akcji wizerunkowych, niż specjalnych akcji promocyjnych, pozwalających obniżyć ceny wybranych towarów.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock