Ministerstwo Rozwoju i Technologii chce skończyć z ustalaniem minimalnej liczby miejsc parkingowych na poziomie krajowym. Decyzje mają podejmować samorządy, podobnie jak było przed 2023 rokiem. Do konsultacji trafił projekt ustawy w tej sprawie. Resort wyjaśnił, że "o zmianę tych przepisów wnioskują zarówno inwestorzy, jak i samorządy".
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa oraz niektórych innych ustaw. Rozwiązania, które zostały przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, trafiły do uzgodnień i konsultacji publicznych. Ewentualne uwagi można zgłaszać do 22 kwietnia.
Miejsca parkingowe po nowemu
"Miejsca parkingowe bez centralnego planowania! Projekt przewiduje odejście od ustalania minimalnej liczby miejsc postojowych przy inwestycjach mieszkaniowych. Decyzje będą podejmowane na poziomie lokalnym, uwzględniając indywidualne potrzeby danej miejscowości" - zapowiedziało w serwisie X Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Obecnie dla inwestycji mieszkaniowej minimalna liczba miejsc postojowych wynosi co najmniej 1,5-krotność liczby mieszkań przewidzianej do realizacji w ramach inwestycji mieszkaniowej. Z kolei w przypadku inwestycji zlokalizowanych w obszarze zabudowy śródmiejskiej minimalna liczba miejsc postojowych musi być co najmniej równa liczbie mieszkań przewidzianej do realizacji w ramach inwestycji.
Teraz te zapisy mają zostać usunięte z przepisów.
Projekt zakłada zmiany w specustawie mieszkaniowej i rezygnację z określania na poziomie krajowym minimalnego współczynnika liczby miejsc postojowych przewidzianych do realizacji w ramach inwestycji mieszkaniowej.
Oznaczałoby to powrót do zasad obowiązujących przed 2023 roku.
Resort wyjaśnił, że "o zmianę tych przepisów wnioskują zarówno inwestorzy, jak i samorządy". "Ich aktualne brzmienie ogranicza bowiem możliwość modyfikacji tego wskaźnika przez gminę i uniemożliwia dostosowanie go do lokalnych uwarunkowań w danej miejscowości, uwzględniających np. lokalizację terenu inwestycji, stopień rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych, tak jak jest to ustalane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Stanowi to również istotną barierę dla rozwoju budownictwa komunalnego i społecznego" - czytamy w ocenie skutków regulacji dołączonej do projektu.
Według MRiT "projektowana zmiana jest także spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich".
Zdecydują samorządy
Po zmianach to samorządy mają określać wskaźnik parkingowy.
"W uchwałach o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej przyjmowanych na podstawie specustawy mieszkaniowej, nadal będzie ustalana minimalna liczba miejsc postojowych. Pozostanie także przepis upoważniający radę gminy do określenia w lokalnych standardach urbanistycznych liczby miejsc postojowych niezbędnych dla obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej" - czytamy.
Jak wyjaśniono w OSR, dla deweloperów będzie to oznaczało "możliwość realizacji nowych inwestycji mieszkaniowych na podstawie specustawy mieszkaniowej bez konieczności stosowania określonego na poziomie krajowym minimalnego współczynnika liczby miejsc postojowych".
Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: ako photography/Shutterstock