Jak wynika ze statystyk, kupujemy coraz lepsze i droższe samochody. Ale jednocześnie do naszego kraju co roku napływa prawie milion pojazdów używanych.
W tym roku polskie salony sprzedadzą ok. 292 tys. nowych samochodów - o jedną czwartą więcej niż przed rokiem. Jednak jak wylicza "Rzeczpospolita" wydamy na nie aż 21 mld zł, czyli o 1/3 więcej niż przed rokiem. Gazeta zauważa, że Polacy coraz częściej wybierają auta droższe i bardziej luksusowe.
Wzrost wydatków na samochody to przede wszystkim zasługa firm. W 2007 r. wydadzą na zakupy pojazdów rekordową kwotę 14,5 mld zł, czyli o 5 mld więcej niż rok temu. Na firmowych parkingach może się pojawić w tym roku nawet 175 tys. nowych pojazdów.
Więcej i droższe
Tak dynamiczny wzrost wydatków na firmowe samochody nie jest przypadkowy. Jak zauważa "Rzeczpospolita" przyszedł właśnie czas wymiany aut kupowanych przed majem 2004 r. czyli naszą akcesją do Unii i wprowadzeniem niekorzystnych zasad w odliczaniu VAT od samochodów służbowych. Przedsiębiorcy kupują nie tylko więcej, ale i drożej. Przeciętnie na jeden wóz wydają prawie 20 tys. więcej, niż zwykły Kowalski.
Ale i klienci indywidualni zaczynają stawić na auta droższe. W 2007 r. kupili, podobnie jak rok wcześniej 117 tys. nowych pojazdów, ale wydali na nie 500 mln zł więcej. Obecnie prawie nikt nie decyduje się na kupno podstawowych wersji modeli. Klienci kupując nowe auto wolą wybrać wersje lepiej wyposażone.
Duży wpływ na wzrost wydatków ma większa dostępność kredytów samochodowych. Przy łagodniejszych warunkach kredytowych klienci decydują się na kupno droższego modelu.
Polska wciąż krainą autogratów
Jednak jak zauważa "Gazeta Wyborcza", polski rynek samochodowy to wciąż przede wszystkim auta używane. Mimo dynamicznego wzrostu, na 1000 mieszkańców wciąż w ciagu roku sprzedaje się u nas jedynie 6,3 nowego auta. Dla porównania w Rumunii jest to 11,6, na Węgrzech 14,6, a w Hiszpanii prawie 30 nowych wozów.
Jednocześnie każdego roku do naszego kraju przyjeżdża za to ok. 800 tys. używanych aut. W tym roku może to być nawet milion pojazdów, przeważnie ponad dziesięcioletnich.
Jak zmienić ten stan rzeczy? - Nasz rynek motoryzacyjny wymaga uporządkowania. Należy uporządkować kwestie podatkowe, usprawnić kontrolę techniczną pojazdów, recykling - mówi Wojciech Drzewicki z firmy doradczej Samar, działającej na rynku samochodowym.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl