Rada nadzorcza PKP Cargo odwołała prezesa spółki Dariusza Seligę. Na stanowisku czasowo zastąpi go Marcin Wojewódka. Przyczyny tej decyzji nie są jeszcze znane. Według najnowszego raportu spółki, PKP Cargo w 2023 r. osiągnęła zysk netto w kwocie 82,10 mln zł, wobec 148 mln zł w 2022 r.
Spółka przekazała w komunikacie giełdowym, że rada nadzorca PKP Cargo odwołała z dniem 24 kwietnia prezesa Dariusza Seligę i członka zarządu Marka Olkiewicza. Jednocześnie rada odwołała z upływem 25 kwietnia pełniącego obowiązki prezesa Macieja Jankiewicza.
W komunikacie poinformowano ponadto, że rada nadzorcza PKP Cargo powierzyła pełnienie obowiązków prezesa Marcinowi Wojewódce od 26 kwietnia do 25 lipca 2024 r.
Spółka dodała, że przyczyny odwołania nie zostały podane.
Rada Nadzorcza postanowiła delegować Monikę Starecką, członka rady nadzorczej, do czasowego wykonywania czynności członka zarządu oraz powierzyć jej pełnienie obowiązków członka zarządu ds. finansowych, a także Pawła Miłka, członka rady nadzorczej, do czasowego wykonywania czynności członka zarządu oraz powierzyć mu pełnienie obowiązków członka zarządu ds. handlowych.
Spółka informowała, że Marcin Wojewódka to radca prawny, doktor nauk ekonomicznych, założyciel i wspólnik zarządzający w Kancelarii Prawa Pracy "Wojewódka i Wspólnicy". Prezes Instytutu Emerytalnego, wykładowca akademicki. W latach 2016-2017 członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Członek Rady Nadzorczej PZU Życie.
Pierwszego lutego 2024 r. rada nadzorcza PKP Cargo zawiesiła w czynnościach prezesa Dariusza Seligę i członka zarządu ds. operacyjnych Marka Olkiewicza. 22 kwietnia rada odwołała członka zarządu Jacka Rutkowskiego.
Prawie 20 mln zł straty w PKP Cargo
W IV kwartale 2023 r. przychody grupy osiągnęły poziom 1,324 mld zł, czyli o 16 proc. mniej rdr. Konsensus zakładał 1,286 mld zł przychodów.
Zgodnie z komunikatem spółki zysk operacyjny PKP Cargo w 2023 r. wyniósł 291,40 mln zł. To mniej niż w 2022 r., w którym osiągnął on 333,30 mln zł. Przychody z działalności operacyjnej w 2023 r. były z kolei większe niż w poprzednim roku i osiągnęły 5,55 mld zł, w 2022 r. wyniosły 5,44 mld zł.
Kiepski początek 2024 roku
Według PKP Cargo, początek bieżącego roku utrwala negatywne trendy w branży. Cel na 2024 rok to poprawa efektywności procesów i kontrola kosztów przy wzroście portfela klientów.
Jak podano, końcówka 2023 r. była dla rynku kolejowego wyzwaniem ze względu na rosnącą inflację, spadek popytu czy stale wzrastające koszty energii. Pierwsze miesiące bieżącego roku utrwaliły negatywną tendencję w branży szczególnie dla największych podmiotów, które traciły udziały w rynku przy ujemnej dynamice przewozów. Jedynie mniejsi operatorzy zanotowali zwiększenie przewiezionego wolumenu (o +3,8 proc. rdr).
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (największa flota taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii.
Największym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP S.A., która posiada 33,01 proc. akcji kolejowego przewoźnika towarowego.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24