Opakowania alkoholi o pojemności do 300 ml powinny być wykonane ze szkła lub metalu - wynika z projektu nowelizacji przepisów autorstwa Ministerstwa Zdrowia, który znalazł się w wykazie prac legislacyjnych rządu. W dokumencie zaproponowano również wprowadzenie przepisu zakazującego wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna. W wykazie brak informacji o zapowiadanym wcześniej zakazie promocji cenowych.
Projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest reakcją resortu zdrowia na pojawienie się napojów alkoholowych w tubkach lub saszetkach, które są wizualnie podobne do opakowań musów owocowych dla dzieci i młodzieży.
W rządowej informacji poinformowano, że nowe rozwiązania będą dotyczyły kwestii wyglądu opakowania alkoholu, zamieszczanych na nim treści oraz materiału, z którego to opakowanie może być wykonane. Chodzi o opakowania o ilości nominalnej do 300 ml. Zaproponowano, aby opakowania te mogły być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu.
Przeczytaj również: Będą zmiany w sprzedaży alkoholu. Co szykuje rząd?
Alkohol tylko w płynie
W projekcie zaproponowano wprowadzenie przepisu, który zabrania wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. To z kolei odpowiedź na pojawienie się na rynku alkoholu w postaci proszku, kryształu, żelu czy pasty.
W rządowej informacji czytamy, że nowe przepisy nałożą na sprzedawców obowiązek odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek. "Przy czym konstrukcja tego przepisu obliguje każdorazowo sprzedawcę lub podającego do żądania okazania powyższego dokumentu, w przypadku wątpliwości co do ukończenia przez nabywcę 18. roku życia" - zaznaczono w informacji.
Obecnie, w przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy, sprzedający lub podający napoje alkoholowe jest uprawniony do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy. Taka sytuacja powoduje, że sprzedający napoje alkoholowe osobie niepełnoletniej unikali odpowiedzialności karnej przez wykazanie, iż nie mieli możliwości rozstrzygnąć wątpliwości co do wieku nabywcy.
Projekt zawiera też zmiany w zakresie przepisów karnych i przepisy przejściowe, wynikające z zaproponowanych zmian. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał tego roku. Osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny.
Zakaz promocji cenowych alkoholu
Minister zdrowia Izabela Leszczyna w ubiegłym tygodniu zapowiedziała, że kolejną ze zmian dotyczącą ograniczenia dostępności napojów alkoholowych będzie zakaz promocji cenowej. - Nie będziemy mogli taniej kupić dwóch butelek wódki, bo jedna jest droższa, a jak kupimy dwie, to jest taniej - mówiła minister Leszczyna na antenie TVN24.
Jak dodała, problemem jest również to, że "sprzedający piwo, czy produkujący piwo, wykorzystują tutaj to, że reklamują piwo bezalkoholowe". Jednak w informacji w wykazie prac rządu brak informacji o zakazie promocji cenowych alkoholu.
Afera "alkotubkowa" w Polsce
O pojawieniu się w sprzedaży pod marką Voodoo Monkey napojów z alkoholem w miękkich opakowaniach przypominających musy owocowe informowały w ostatnim czasie media. Po nagłośnieniu sprawy premier Donald Tusk zapowiedział poszukiwanie metody, która pozwoli "zablokować proceder związany z alkoholowymi saszetkami".
Spółka OLV, producent tzw. saszetek z napojami alkoholowymi pod marką Voodoo Monkey, poinformowała PAP, że wycofuje całą partię produktów z rynku i natychmiast wstrzymuje ich produkcję.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Andrzej Hulimka / Forum