Louis Vuitton została uznana za najbardziej wartościową modową markę na świecie - znalazł się na szczycie zestawienia BrandZ Top 100, przygotowanego przez Millward Brown Optimor. Wartość paryskiego domu mody oszacowano na 25,9 miliardów dolarów. W pierwszej trójce znalazły się również Hermes i Rolex.
Louis Vuitton została uznana za najbardziej wartościową markę mody na świecie po raz siódmy z rzędu. W tym roku wyceniono ją na kwotę 7 procent wyższą niż w poprzednim zestawieniu.
25,9 mld dolarów - na jakie wyceniono francuski dom mody - to imponujący wynik, tym bardziej, że prawie połowa ze 100 uwzględnionych w rankingu marek straciła na wartości w ciągu ostatniego roku. To efekt kryzysu finansowego w Europie, niepewności politycznej w USA oraz spowolnienia na rynkach w Chinach i Brazylii.
Jak wynika z analiz firmy Millward Brown Optimor, LV przynosi jedną trzecią zysków francuskiej spółce LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy), która jest właścicielem blisko 50 marek. W jej portfolio obok LV są m.in. szampany Dom Pérignon i Moet & Chandon, zegarki TAG Heuer i Hublot, domy mody Christian Dior i Givenchy, a także sklepy z kosmetykami Sephora. Wartość LVMH wyceniana jest na 78 mld dolarów.
Vuitton został wyceniony wyżej niż paryski dom mody Hermes, który jest własnością tego samego koncernu. Wartość numeru dwa oszacowano na na kwotę 19,2 miliarda dolarów, po ogromnym 61-procentowym wzroście w ciągu ostatniego roku. Trzecie miejsce zajął Rolex z wyceną na poziomie 7,17 mld dol.
Zamiast domu luksusowe dobra
W pierwszej dziesiątce BrandZ Top 100 znalazły się również takie marki, jak Chanel (6,68 mld dolarów), Gucci (6,42 mld dolarów) i Prada (5,7 mld dolarów). Pierwszą dziesiątkę zamykają Cartier, wyceniany na 4,8 mld dol. i brytyjski dom mody Burberry, którego wartość szacuje się na 4 mld dolarów.
Jak podaje Millward Brown Optimor, między 2006 a 2012 rokiem, całkowita wartość najcenniejszych marek wzrosła o 66 proc. Nick Cooper, dyrektor zarządzający Millward Brown Optimor ten fenomen tłumaczy faktem, że dobra luksusowe ze świata mody są dla młodych ludzi namiastką inwestycji, których dokonywali ich rodzice.
- Wielu z nich nie stać na kupno domu, dlatego coraz częściej inwestują w dobra luksusowe, na które mogą sobie jeszcze pozwolić - ocenił.
Źródło: "Daily Telegraph", tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe