W ubiegłym roku Polacy nabyli prawie o jedną czwartą więcej nowych samochodów niż w 2006 roku. Łącznie sprzedano 292,4 tys. takich aut - poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
- Przez ostatnie 5-6 lat sprzedaż samochodów w Polsce była na niskim poziomie i właściwie spadała z roku na rok. 2007 rok jest pierwszym, kiedy odnotowano widoczny jej wzrost - powiedział dyrektor PZPM Jakub Faryś.
Podkreślił jednak, że "23-proc. wzrost brzmi dobrze, jednak 290 tys. sztuk to ciągle za niski poziom, jak na Polskę". Dodał, że w porównaniu z Hiszpanią, w której rocznie sprzedaje się 1 mln 600 tys. aut, nadal poziom sprzedaży w Polsce jest bardzo niski.
Firmy kupują na potęgę PZPM zwraca uwagę, że w poprzednim roku ponad połowa nowych samochodów trafiła do firm. Zdaniem Farysia, to firmy głównie przyczyniły się do wzrostu sprzedaży samochodów osobowych w Polsce. Dodał, że wpływ na wzrost sprzedaży miała sytuacja gospodarcza kraju. Część potencjalnych klientów, którzy mogliby kupić samochód - bo mieli na tyle dobrą sytuację finansową - pomyślała, że jednak mieszkanie jest ważniejsze od nowego auta - podkreślił Faryś.
Według PZPM, wpływ na uzyskane na koniec 2007 r. wyniki miała bardzo dobra sprzedaż samochodów w grudniu. Nabywców znalazło wówczas 26,7 tys. aut osobowych - to o 25 proc. więcej w porównaniu z grudniem 2006 r.
Liderzy rynku Największy wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2007 r. wobec roku poprzedniego odnotowała firma Land Rover oraz Dodge, zwiększając sprzedaż odpowiednio o 173 proc. oraz 128 proc. Bardzo pozytywną zmianę w wielkości sprzedaży w tym okresie uzyskały także Hyundai (97 proc.), KIA (90 proc.) oraz BMW (64 proc.).
Toyota oraz Skoda, które według danych PZPM miały w 2007 r. największy udział w rynku, zwiększyły sprzedaż o ponad 11 proc.
Sprzedaż samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony w całym 2007 r. wyniosła 53 tys. sztuk. Jest to wynik większy od osiągniętego w 2006 r. o prawie 40 proc.
Dane PZPM z końca minionego roku pokazują, że w grudniu sprzedaż aut dostawczych była o ok. 15 proc. niższa niż w listopadzie i wyniosła ponad 5 tys. sztuk. Jednak uzyskany wynik był lepszy niż w analogicznym okresie 2006 r. o 24,5 proc.
Marki samochodów dostawczych, dla których sprzedaż w ciągu 12 miesięcy 2007 r. wobec 2006 r. wzrosła najbardziej to SsangYong (462 proc.), Mitsubishi (131 proc.) oraz Renault trucks (108 proc.). Cały rynek tzw. lekkich samochodów (osobowych i dostawczych do 3,5 tony) wzrósł w ciągu poprzedniego roku o 25,3 proc. wobec 2006 r. W ostatnich 12 miesiącach sprzedano łącznie prawie 70 tys. aut. Dane PZPM dotyczą sprzedaży samochodów przez firmy członkowskie Związku.
PZPM jest organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej skupiającą 33 firmy: producentów oraz ich przedstawicieli. Głównym celem PZPM jest reprezentacja interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, mediów i społeczeństwa
Źródło: PAP, tvn24.pl