Zabka Group (Grupa Żabka) ogłasza zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej (IPO) oraz notowania akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie - podała spółka w komunikacie prasowym. Sieć ma ponad 10 tysięcy sklepów w Polsce.
Jak podano, oferta skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych w wybranych jurysdykcjach oraz do inwestorów indywidualnych w Polsce.
Grupa Żabka planuje debiut na GPW
Spółka nie otrzyma żadnych wpływów ze sprzedaży akcji oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających. Wszystkie środki pozyskane ze sprzedaży akcji oferowanych przez akcjonariuszy sprzedających trafią do nich.
- Ponieważ konsumenci coraz częściej szukają wygodnych rozwiązań, wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku. Aby to zrealizować, wyznaczyliśmy sobie jasne i realne cele średnioterminowe: dążymy do podwojenia sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r., otwierając ponad tysiąc sklepów rocznie w Polsce i Rumunii - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes Tomasz Suchański.
Grupa Żabka chce otwierać tysiąc sklepów rocznie
Potencjał rynku grupa ocenia na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. sklepów w Rumunii.
Motorem wzrostu sprzedaży ma być - jak podano - szereg inicjatyw mających na celu zwiększenie częstotliwości wizyt w sklepach sieci oraz wielkości koszyka zakupowego klientów. Inicjatywy te obejmują wdrażanie najnowszych formatów, w tym Żabka Café 2.0 (oferta street food – nowy silnik wzrostu sprzedaży), rozszerzanie oferty wygodnych usług, wprowadzanie innowacji w asortymencie oraz działania mające na celu zachęcania klientów do częstszych wizyt w sklepach i większych zakupów, a także dalszy rozwój i udoskonalanie wiodącej na rynku aplikacji dla klientów Żappka.
Ponadto, w ciągu najbliższych pięciu lat Grupa Żabka planuje pięciokrotnie zwiększyć roczną sprzedaż oferty cyfrowej do klientów końcowych w sposób zrównoważony i rentowny, zakładając osiągnięcie progu rentowności EBITDA w 2024 r.
"Strategia Grupy Żabka w tym zakresie koncentruje się na dalszym rozwoju marki Maczfit, wzmocnieniu relacji z klientami końcowymi platformy Dietly i podmiotami oferującymi usługi za jej pośrednictwem oraz rozszerzeniu sieci magazynów dark store na potrzeby działalności usług e-commerce grupy" - napisano.
- Jesteśmy przekonani, że wejście na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy Żabka, zwiększając jej wartość dla akcjonariuszy i zapewniając dalsze możliwości rozwoju pracownikom. Jednocześnie pozytywnie wpłynie na rozwój przedsiębiorczości w lokalnych społecznościach, ponieważ pozwoli nam jeszcze skuteczniej wspierać franczyzobiorców, dostarczając im narzędzia i wiedzę niezbędną do prowadzenia własnej działalności - dodał.
Żabka to sieć sklepów convenience w Polsce, czyli małych punktów, położonych w dzielnicach mieszkaniowych miast oraz często odwiedzanych punktach, handlujących głównie towarami na bieżące potrzeby.
Obecnie sieć sklepów liczy przeszło 10,5 tys. sklepów prowadzonych przez ok. 9 tys. franczyzobiorców. Jak podaje Żabka, wspólnie z franczyzobiorcami grupa utrzymuje ponad 63 tys. miejsc pracy. Łączna wartość dodana wytworzona przez Grupę Żabka i jej franczyzobiorców w 2023 r. wyniosła 9,1 mld zł, to wzrost o 30 proc. w porównaniu z 2022 r.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock