W ciągu ośmiu lat wydamy na drogi 164 mld zł i na Euro 2012 zdążymy - zapewnił minister transportu Jerzy Polaczek, potwierdzając wcześniejsze wyliczenia prasy.
Polaczek wyjaśnił na specjalnie zwołanej konferencji prasowej, że kwota 164 mld zł wynika z dokładnych wyliczeń kosztów inwestycji związanych z i modernizacją dróg ekspresowych i autostrad zawartych w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015. Pośrednio odpowiedział w ten sposób na prasowe zarzuty, że w dotychczasowym tempie drogi na Euro 20212 nie zdążą powstać, a może też braknąć pieniędzy.
- Ministerstwo Transportu nie dostrzega zagrożeń, mogących powodować opóźnienia w realizacji inwestycji związanych z organizacją mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012 - mówił w tym samym czasie w Sejmie wiceminister transportu Bogusław Kowalski.
Jak zapewnił, jego resort oszacował na 22 mld złotych łączną wartość inwestycji, których realizacja ulegnie przyspieszeniu w związku z przygotowaniami do Euro 2012. Natomiast całkowita wartość inwestycji związanych z imprezą ma wynieść 41 mld złotych.
Według min. Kowalskiego, w 2011 roku zakończone zostaną projekty priorytetowe, m.in. autostrada A1 na odcinku Gdańsk-Gorzyczki oraz autostrada A2 od zachodniej granicy do Warszawy, a także drogi ekspresowe - m.in. S8 Warszawa-Wrocław i S7 Gdańsk-Rabka.
Do zadań priorytetowych należy też budowa dróg ekspresowych: S1 - połączenie od A4 do Cieszyna, S3 na odcinku Legnica-Lubawka, S5 Nowe Marzy-Żnin i Gniezno-Poznań, S7 Gdańsk-Rabka, S8 Warszawa-Wrocław, S17 Warszawa-Piaski, S19 z A4 do Barwinka oraz S69 Żywiec-Zwardoń.
Harmonogram budowy dróg przewiduje też zadania dodatkowe, które będą realizowane w miarę dostępu środków finansowych. Będą to drogi: S3 Nowa Sól-Legnica, S5 Żnin-Gniezno, S5 Poznań-Wrocław, S7 Rabka-Chyżne, S12 Piaski-Dorohusk i S17 Piaski-Hrebenne.
Źródło: PAP, APTN
Źródło zdjęcia głównego: TVN24