Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę i dostosowanie fragmentu drogi krajowej numer 18 do parametrów autostrady. Chodzi o blisko 12-kilometrowy odcinek od granicy państwa do okolic węzła Żary Zachód w województwie lubuskim.
Umowa o wartości ponad 185 milionów złotych została podpisana podczas piątkowej wideokonferencji z firmą PORR S.A. - Południowa jezdnia drogi nr A18 od lat nazywana była złośliwie największymi schodami Europy. Kończymy z tym. Kończymy z tą niemożnością i z tymi kłopotami, bo przypomnę, że w 1996 roku - przed 24 laty - powstała koncepcja programowa, więc tyle lat zmagań. Wreszcie możemy dzisiaj powiedzieć – dotrzymujemy słowa - powiedział biorący udział w wideokonferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury podkreślił, że koronawirus nie zatrzymał polskich budów i przygotowań do realizacji inwestycji. Zaznaczył, że to dziesiątki, setki tysięcy miejsc pracy, o które trzeba dbać. - Wszystkie kontrakty, które są w tej chwili realizowane przez GDDKiA w ramach programu budowy dróg krajowych, są prowadzone. Nie notujemy jakichś większych komplikacji, jakichś większych zakłóceń - wtórował wiceszef MI Rafał Weber.
Rozpoczęcie prac
W ramach podpisanej w piątek umowy firma PORR S.A. ma zaprojektować i rozbudować do parametrów autostrady drogę krajową numer 18 na odcinku od granicy państwa za mostem na Nysie Łużyckiej wraz z węzłem Olszyna do okolic węzła Żary Zachód. Zakończenie robót planowane jest w drugiej połowie 2023 roku. - Niezależnie od tego, że będziemy prowadzili prace projektowe (...) szybko przystąpimy do wdrożenia nowej organizacji ruchu i robót rozbiórkowych, a po przygotowaniu części projektów wykonawczych rozpoczniemy realizację. Także w ciągu miesiąca firma pojawi się na budowie prowadząc prace przygotowawcze - zapowiedział Sarnowski.
Podpisana w piątek umowa jest drugą dotyczącą dostosowania DK18 do parametrów autostrady. W połowie listopada 2019 roku podpisano umowę o wartości ponad 254 milionów złotych na przebudowę 22-kilometrów jej jezdni południowej między Żarami a Iłową. Natomiast w drugiej połowie tego roku planowane jest ogłoszenie przetargów na dwa pozostałe odcinki jezdni, do węzła Golnice Dolnym Śląsku.
Inwestycja została podzielona na cztery odcinki:
- odcinek węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
- odcinek od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa),
- odcinek od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
- odcinek granica województwa - węzeł Golnice.
Przebudowa DK18
Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie 70-kilometrowego odcinka DK18 od Olszyny do Golnic do standardów autostrady. Inwestycja ta stanowi drugi etap budowy autostrady A18 - pierwszym była budowa jezdni północnej w latach 2004-2006. Zadanie obejmuje nie tylko przebudowę jezdni południowej, ale także budowę niezbędnej w przypadku autostrady infrastruktury. Droga krajowa numer 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym łączącym Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Zaliczana jest w Polsce do głównych dróg o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową numer 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. Ze względu na betonowe płyty i kiepski stan nawierzchni południowa część tej trasy bywa nazywana przez kierowców "najdłuższymi schodami Europy".
Źródło: PAP