Spośród około 24 tysięcy warsztatów działających w Polsce 75 procent poszukuje pracowników - przekazało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Branża ocenia, że deficyt mechaników nie tylko wydłuża czas oczekiwania na naprawę, ale negatywnie wpływa na koszty usługi.
- Liczba samochodów na polskich drogach nieustannie rośnie, a tymczasem branża motoryzacyjna stoi przed paradoksalnym wyzwaniem. Mimo rosnącego zapotrzebowania na usługi warsztaty samochodowe borykają się z dramatycznym niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Ta sytuacja ma daleko idące konsekwencje, odczuwalne zarówno przez właścicieli warsztatów, jak i przez kierowców, którzy często muszą się ustawiać w kolejkach w oczekiwaniu na naprawę samochodu. Rosną też koszty obsługi pojazdów- mówił prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM Tomasz Bęben.
Według danych SDCM, spośród 24 tys. warsztatów działających w Polsce 75 proc. poszukuje fachowców do pracy. Jak wskazał Bęben, główną przyczyną niedoboru mechaników samochodowych na rynku pracy jest ograniczony napływ młodych ludzi do zawodu.
Przeczytaj również: Wymiana opon na zimowe. Ile kosztuje w 2024 roku?
Praca w warsztacie "przepustką do kariery"
- Wielu potencjalnych adeptów odstrasza nie najlepszy wizerunek tej profesji. Stereotypowe skojarzenia to brudne ręce i ciężka fizyczna praca w kanale czy pod podnośnikiem. Jednak obecnie praca w warsztacie wygląda inaczej. Dzisiejsi mechanicy to często wysoko wykwalifikowani specjaliści z dyplomem inżyniera, którzy w coraz większym stopniu wykorzystują zaawansowane systemy komputerowe i elektroniczne. Współczesne samochody to skomplikowane maszyny, których obsługa wymaga nie tylko wiedzy mechanicznej, ale również umiejętności z zakresu mechatroniki, elektroniki, a nawet informatyki - wskazał Bęben.
W opinii prezesa SDCM, praca w branży motoryzacyjnej oferuje dziś nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie i stabilne zatrudnienie w rozwijającym się sektorze, ale także możliwości ciągłego rozwoju zawodowego i poznawanie najnowszych technologii. - Dla młodych ludzi pasjonujących się motoryzacją i techniką, związanie się z tą branżą może być przepustką do naprawdę fascynującej kariery - stwierdził Bęben.
Konkursy dla młodych mechaników
Jak zauważył prezes SDCM, branża motoryzacyjna podejmuje inicjatywy, które mają "odczarować" zawód mechanika i zmienić jego postrzeganie wśród młodych ludzi, którzy mają jeszcze przed sobą wejście na rynek pracy. Jedną z nich jest "Wyścig Talentów" - konkurs dla uczniów szkół branżowych i techników, którzy interesują się motoryzacją. - Jego celem jest promowanie nowoczesnego wizerunku branży motoryzacyjnej, umożliwienie uczestnikom zdobywanie nowej wiedzy, a także odkrywanie i wspieranie młodych talentów - powiedział Bęben.
Jak poinformował inicjator konkursu, honorowy prezes SDCM Alfred Franke, konkurs "Wyścig Talentów" składa się z siedmiu miesięcznych finałów - etapów oraz wielkiego finału. - Uczestnicy będą mieli szansę zmierzyć się z realnymi wyzwaniami z branży motoryzacyjnej. Będzie to więc rodzaj praktyk zawodowych, tyle że przekazana w nim porcja wiedzy będzie znacznie większa i całkowicie online. Chcemy, aby konkurs objął wszystkie szkoły o profilu motoryzacyjnym w Polsce i stał się początkiem drogi do kariery dla młodych ludzi - wskazał Franke.
Jak przekazali organizatorzy, uczestnicy mogą co miesiąc wygrać wartościowe nagrody, których łączna pula w konkursie wynosi 260 tys. zł. "Wyścig Talentów" potrwa do końca roku szkolnego, a finał zaplanowano na czerwiec przyszłego roku. "Jestem przekonany, że dyplom finalisty, będzie przepustką do pracy w najlepszych warsztatach w Polsce, a w przyszłości nawet na wyższą uczelnię" - podkreślił Franke.
Konkurs objęty jest patronatem Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, a także Katowickiej i Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ambasadorami konkursu są m.in.: dr hab. inż. Anna Timofiejczuk z Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. inż. Marek Brzeżański z Politechniki Krakowskiej, dr inż. Maria Skrętowicz z Politechniki Wrocławskiej, dr hab. inż. Jerzy Jackowski z Wojskowej Akademii Technicznej, dr hab. inż. Grzegorz Ślaski z Politechniki Poznańskiej, dr hab. inż. Jacek Czarnigowski z Politechniki Lubelskiej.
Konkurs wspiera ponad 50 producentów części motoryzacyjnych i 9 sieci warsztatowych dystrybutorów części.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock