Komisja Europejska (KE) zaproponowała zmiany w dyrektywach dotyczących okresowych badań technicznych pojazdów, dowodów rejestracyjnych oraz badania emisyjności spalin. Propozycje obejmują cyfryzację dokumentów oraz obowiązkowe rejestrowanie stanu drogomierzy, aby zapobiec manipulowaniu danymi.
Celem nowych przepisów jest walka z oszustwami dotyczącymi przebiegu pojazdów używanych. Bruksela chce utrudnić możliwość manipulowania przy drogomierzach przed ponowną rejestracją samochodu w innym państwie UE. KE uznała, że wymiana takich danych pomiędzy krajami członkowskimi jest niewystarczająca.
Obowiązek rejestracji
Dlatego zaproponowała obowiązkowe rejestrowanie wskazań drogomierzy w krajowych bazach danych i udostępnianie tych danych innym państwom członkowskim przed ponowną rejestracją używanego samochodu. KE uznała, że wymianę danych pomiędzy państwami członkowskimi utrudnia dalsze stosowanie papierowych dokumentów. Z tego powodu niektóre informacje znajdujące się w krajowych rejestrach pojazdów nie są dostępne lub są nieaktualne.
W ocenie KE utrudnia to "uczciwą konkurencję w handlu pojazdami używanymi" oraz egzekwowanie przepisów dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Dlatego zaproponowała cyfryzację: świadectwa zdatności do ruchu drogowego i dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Inne zmiany
Zmiany zaostrzą kontrole pojazdów starszych niż 10 lat. We wszystkich państwach UE okresowe badania techniczne starszych samochodów będą musiały być wykonywane co roku (większość krajów - w tym Polska - już stosuje taki obowiązek, ale teraz nie będzie od niego ucieczki). KE chce również wprowadzić możliwość wykonania okresowego badania technicznego w innych krajach UE, co ma stanowić ułatwienie dla właścicieli samochodów, którzy obecnie przebywają w innym państwie Unii. KE zaproponowała również, by w przypadku badania emisyjności pojazdów obecny test rury wydechowej został zastąpiony pomiarem liczby cząstek stałych, który do tej pory był zalecany, ale nie obowiązkowy. Chodzi o samochody z silnikiem wysokoprężnym (tzw. diesle) oraz pojazdy ciężkie. KE chce też wprowadzić bardziej rygorystyczne wymogi w przypadku okresowych badań technicznych motocykli. Zmiany dotyczą dyrektyw: w sprawie okresowych badań technicznych pojazdów, dokumentów rejestracyjnych pojazdów oraz kontroli drogowej pojazdów użytkowych.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock